چگونه به یك عروسك، جان ببخشیم
به گزارش فاما کیش هرمزگان یک عروسک ساز و عروسک گردان حوزه نمایش عروسکی اظهار داشت: در عروسک گردانی، قدرت تصمیم گیری سبب عکس العمل بموقع و سریع می شود و در نتیجه کار باورپذیر می شود.
مژده ذکریاپور در حاشیه دوازدهمین نشست تخصصی انجمن هنرهای نمایشی استان هرمزگان با عنوان "دست ها و بازی دهی عروسک در نمایش"، در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: نخستین و مهم ترین وظیفه یک عروسک گردان را حل شدن در وجود عروسک نمایشی است.
وی با اشاره به اینکه تمام تعریف عروسک گردانی در این جمله خلاصه می شود که بازی دهنده جان و وجود خویش را در عروسک ببیند و به قدری این ارتباط نزدیک باشد که گویی عروسک گردان در جلد عروسک فرو رفته است، اظهار نمود: "تمرکز، قدرت تصمیم گیری و تجسم" سه خصوصیت مهم یک عروسک است و یک عروسک گردان موفق باید تمرکز بالایی در اجرا داشته باشد، یعنی روی صحنه هیچ چیز به جز عروسک و صدایش را نبیند و نشنود.
این عروسک ساز و عروسک گردان تصریح کرد: حواس یک عروسک گردان باید تماما متوجه وجود عروسکش باشد و در واقع روح عروسک خود باشد و به هیچ چیز دیگری شامل مخاطب و عروسک گردان ها و... توجه نکند.
وی خصوصیت بعدی عروسک گردانی موفق را قدرت تصمیم گیری و عکس العمل سریع بازی گردان دانست و اظهار داشت: عکس العمل بموقع در عروسک گردانی مثل رانندگی موفق است. یعنی همان گونه که راننده تمام حواسش به رانندگی است و گوشه چشمی به جاده دارد، با حواس جمع تصمیم می گیرد و عکس العمل مناسب انجام می دهد.
ذکریاپور ضمن اشاره به اینکه در عروسک گردانی، قدرت تصمیم گیری سبب عکس العمل بموقع و سریع می شود و در نتیجه کار باورپذیر می شود، بیان نمود: تجسم اصل بسیار مهم در بازی دهندگی عروسک نمایشی است و عروسک گردان موفق قدرت تجسم بسیار قوی دارد.
وی افزود: برای موفقیت در عروسک گردانی باید قدرت تجسم خویش را تقویت نماییم یعنی حالت ها و حس ها را تمرین نماییم، به خاطر بسپاریم و از هم تفکیک کنیم؛ وقتی عروسک غمگین می شود فرم سرش تغییر می کند و حالت غم را القا می کند درست مثل آدم ها وقتی غمگین اند. در واقع قدرت تجسم و شناخت درست عکس العمل ها و احساسات یک عروسک گردان است که از راه حرکت دادن به یک عروسک نقش او را باورپذیرتر می کند.
ذکریاپور در ادامه به استفاده از دست ها و بازی دهی عروسک در نمایش اشاره نمود و اضافه کرد: یک طراح عروسک یک شخصیت کلی از آن نقش طراحی می کند و یک عروسک ساز آنرا می سازد و برای نشان دادن احساسات مختلف باید بازی گردان تجسم قوی و خوب داشته باشد یعنی حس ها را درون خود تجسم کند و از راه دستهایش حواس را به درستی در حرکات عروسک نمایش دهد و حس آن نقش و صحنه و نمایش را به درستی به مخاطب القا کند.
این مدرس عروسک سازی افزود: گاهی از اشیا بی جان به عنوان یک عروسک استفاده می شود. در این صورت امکان دارد استفاده از خصوصیت ظاهری یک شی آنرا به یک عروسک بدل کند.
ذکریاپور ضمن اشاره به اینکه اجرای درست رفتار یک موجود زنده چه انسان و چه حیوان معرف آن موجود در ذهن مخاطب است و نشان دادن نکات رفتاری درست، عروسک گردانی را موفق می کند، اظهار نمود: جای عروسک گردان باید راحت باشد و حرکات اضافه نداشته باشد، پشت صحنه هم نباید ازدحام بیخودی داشته باشد.
وی در انتها اظهار داشت: مدت زمان منطقی نمایش، عمودی بودن دست عروسک گردان، بسته به صحنه اجرا، بالا یا پایین نرفتن عروسک از خط فرضی زمین، شمرده و واضح صحبت کردن گوینده عروسک همچون نکاتی است که باید به ان توجه ویژه ای کرد.
منبع: famakish.ir
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب