دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاكید كرد

سند نقشه جامع علمی متناسب با موضوعات روز کشور و دنیا تغییر کند


سند نقشه جامع علمی متناسب با موضوعات روز کشور و دنیا تغییر کند به گزارش فاما کیش، دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به مقوله های جدید علمی مانند متاورس و هوش مصنوعی، اظهار داشت: زمانی که نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید، این موضوعات مطرح نبود؛ ازاین رو لازم است که نقشه متناسب با موضوعات روز کشور و دنیا تغییر یابد.



به گزارش فاما کیش به نقل از ایسنا، نشست هم اندیشی رؤسای دانشگاه ها، فرهنگستان ها، معاونین وزارتین علوم و بهداشت با مسؤلان ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه، اظهار نمود: خیلی از دانشگاهیان از اسناد تخصصی حوزه خود آگاه نیستند.

وی با تکیه بر مشارکت اساتید در نوشتن اسناد، افزود: نخبگان باید مشارکت حداکثری در نگاشت اسناد داشته باشند، بنابراین این گونه می توانیم انتظار داشته باشیم که اسناد با قدرت بیشتری اجرایی می شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: لازم است صدمه شناسی از سند نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد و نقاط قوت و ضعف، استخراج شود و در ادامه بروزرسانی نقشه جامع علمی کشور صورت گیرد.

خسروپناه با اشاره به مقوله های جدید علمی مانند متاورس و هوش مصنوعی، اظهار داشت: زمانی که نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسید، این موضوعات مطرح نبود؛ ازاین رو لازم است که نقشه متناسب با موضوعات روز کشور و دنیا تغییر یابد.

وی تاکید کرد: باید ضمانت اجرایی، گفتمان رسانه ای و پیوست رسانه ای در بروزرسانی جدید نقشه جامع علمی کشور گنجانده شود، این گونه مخاطب سند، آنرا می شناسد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی شدن دانشگاه ها، بیان نمود: این دو سند نقاط مشترک زیادی دارند، بنظر می رسد که باید دراین زمینه چاره اندیشی شود و این دو سند به یک سند تبدیل شوند؟

خسروپناه بار دیگر با تکیه بر مشارکت اساتید و نخبگان در نگاشت سند نقشه جامع علمی کشور، اظهار نمود: لازم است حکمرانی شبکه ای را مدنظر قرار دهیم و از نظرات اساتید استفاده نمائیم، این گونه اساتید در اجرا هم مشارکت حداکثری خواهند داشت.

وی با اعلان اینکه باید تصدی گران اسناد در نوشتن آن نقش داشته باشند، افزود: هنوز تعداد اندکی از اسناد مورد نیاز کشور تصویب شده است و باید دراین زمینه کار شود، ازاین رو نوشتن اسناد جدید اشتباه نیست، بلکه سند بسندگی غلط است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در نقشه جامع علمی کشور فلسفه علم، سیاستگذاری علم و علم مورد توجه قرار گرفته است، هدف سیاست گذاری، تمدن نوین اسلامی است، در نسخه جدید نقشه جامع علمی کشور باید بین فلسفه علم و خود علم و سیاستگذاری علم تمایز قائل شد.

دکتر رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه بیان نمود: کشور ما در شرایط سختی است، اما نباید متوقف شویم.

وی با اعلان اینکه نقشه جامع علمی کشور سندی پیشرو بوده است، افزود: با اینحال باید بررسی لازم صورت گیرد که این سند چقدر موفق بوده است و در ادامه روزآمدسازی نقشه را مدنظر قرار دهیم.

لزوم اصلاح مدیریت دانشگاه ها

دکتر محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه، اظهار نمود: لازم است آئین نامه مدیریت دانشگاه ها، نظام مدیریت آموزش عالی و آموزش وپرورش تغییر کند، در این راه نظام رتبه بندی مدیران دانشگاهی و نظام پرداخت ها باید سازماندهی شود.

وی در ادامه با تکیه بر اصلاح نظام جذب اعضای هیأت علمی، اظهار داشت: متأسفانه نظام جذب را طوری تدوین کرده ایم که استادان مقاله بنویسند تا رسمی شوند. دراین زمینه باید استخدام پیمانی ۱۰ ساله داشته باشیم و برای آن ضوابطی مانند ارتباط با بیرون دانشگاه در نظر بگیریم.

آینده پژوهی در سند نقشه جامع علمی کشور

دکتر منصور کبگانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه بیان نمود: حالا که ۱۳ سال از عمر نقشه جامع علمی کشور می گذرد، فرصت خوبی است که کامیابی ها و نقصان ها استخراج شود و روزآمدسازی لازم صورت گیرد.

وی افزود: دنیای علم مدام درحال تغییر است و باید اسناد بالادستی محکم در حوزه های مختلف داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلان اینکه مقام معظم رهبری اسناد بالادستی را از شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهند، اظهار نمود: امنیت غذایی مهم می باشد که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آن سندی آماده کرده است، ایران زمانی مرکز غذای منطقه بوده، باید تلاش نماییم باز هم به جایگاه قبلی برگردیم و این سند می تواند این هدف را محقق کند.

کبگانیان با تکیه بر آینده پژوهی در سند نقشه جامع علمی کشور، افزود: در این راه باید اولویت ها بازبینی شود و اساتید دراین زمینه نظرات و پیشنهادات خویش را عرضه کنند.

وی همینطور از تهیه سندی برای حل مشکلات آموزش عالی اطلاع داد و اظهار داشت: در این سند توجه به معیشت اساتید، گرنت های اساتید، تجهیز لابراتوار ها، همکاریهای بین المللی مدنظر قرار گرفته است.

روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور ضروری است

دکتر محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه بیان نمود: ۱۳ سال از عمر نقشه جامع علمی می گذرد، روزی که نقشه تصویب می شد کار بدیعی بود و نخستین بار بود که کار بزرگ در کشور با افق بلندمدت پس از سند چشم انداز ترسیم می شد، این کار بسیار ارزشی در زمینه علم و فناوری که با دستور و افق دید مقام معظم رهبری انجام شد.

وی با اشاره به کتاب منحنی دوم دیدگاه هایی در نوسازی جامعه، افزود: بحث اصلی کتاب اینست که هر تغییری پس از یک مدت به میرایی می رسد، آنجا لازم است که منحنی دوم شکل بگیرد. در ویرایش اول نقشه شتاب ایجاد کرد، اما تحولات جهان مانند تحریم ها، تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران و دنیا، فضای درون و پیرامون را تغییر داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اعلان اینکه روزآمدسازی سند نقشه جامع علمی کشور ضروریست و باید تا پیش از سال ۱۴۰۴ سند دوم تدوین شود، افزود: سیاست علم را به غیر از علم تدوین می نماییم و در این راه بحث سیاست نهادی هم مطرح می شود، اما بهتر است سراغ سیاست نهادی نرویم، فعلا سیاست علم و فناوری را تدوین نماییم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: هم اکنون پلت فرم ها یا سکوها نگاه جدیدی به وجود آورده اند، باید سند جدید نقشه جامع علمی را در بستر تعاملی تدوین نماییم تا محیط گفتمانی ایجاد شود.

وی افزود: امروز با گذشت ۱۳ سال از عمر سند نقشه جامع علمی کشور میتوان آثار و نتایج آنرا بررسی و چالش های پیش رو را استخراج کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دراین زمینه باید به مبنای نظری واحد دست پیدا نماییم که یا عدالت به معنای کم کردن شدید فاصله پرداخت حقوق را می خواهیم، یا عدالت به معنای برخورداری جوانان این کشور از علم برتر مدنظرمان است، باید یکی از این دو راهبرد را انتخاب نماییم.

توسعه یکپارچه رشته ها در کشور

دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت هم در این جلسه با تکیه بر توسعه یکپارچه رشته ها در کشور، اظهار داشت: خوشبختانه اغلب رشته های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را در کشور داریم.

وی با اشاره به جایگاه نخبگان، اظهار داشت: باید حفظ جایگاه نخبگی در کشور مورد تاکید باشد، چونکه نخبگی شغل نیست.

حکمرانی آموزش عالی و آموزش هدفمند باید مدنظر قرار گیرد

دکتر قاسم عموعابدینی، معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: باید بدانیم که چرا لازم است تحول در دانشگاه صورت گیرد، آیا خروجی فعلی دانشگاه ها مدنظر جمهوری اسلامی است، دانشگاه ها توانسته اند تمدن نوین اسلامی را جاری کنند؟ اگر به این سؤالات فکر شود، میتوان در رابطه با تغییرات دانشگاه ها تصمیم گیری کرد.

وی بر حکمرانی دانشگاه ها، خروجی مطلوب علم بعنوان اولویت های دیگر کشور تاکید کرد و اضافه کرد: منبع دانشگاه، ایران اسلامی است، نباید خوراک فکری غربی به جوانان بدهیم.

عموعابدینی چهار چالش اصلی را حکمرانی آموزش عالی و آموزش هدفمند، خانواده محوری و نخبگان و دیپلماسی علمی اعلام نمود و اظهار داشت: در این دو سال طرح تحول بخشی از این چالش ها را ایجاد کردیم، دراین زمینه آئین نامه استادمحوری و مساله محوری و تحول در دروس معارف آئین نامه ارتقاء اصلاح شده است.

عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: خیلی از تعریف ها تغییر کرده است و دراین زمینه باید تغییرات در سند جامع علمی کشور ایجاد شود.

نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر اعلام نمود: باید مشخص شود که نقشه جامع علمی کشور چه نقاط قوت و ضعفی در عرصه هنر داشته است. هنر، اهمیت روز افزون پیدا کرده؛ چونکه صنایع خلاق که در ارتباط با هنر است، در این سال ها مطرح گردیده است.

وی با اعلان اینکه ۱۸ میان رشته ای هنر را طراحی نموده ایم، افزود: با اختلال در ذائقه هنری مواجه هستیم و لازم است در آموزش وپرورش در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد. نامورمطلق برقراری دیپلماسی هنر با کشورهای مشترک المنافع را خواهان شد.

دکتر حسن بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان هم در این جلسه بیان نمود: باید نیازهای جامعه را مشخص نماییم و برپایه آن نقشه جامع علمی کشور را تدوین نماییم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تکیه بر کیفیت آموزش پزشکی، بیان نمود: برای اجرای افزایش ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دانشگاه های علوم پزشکی باید فرصت داشته باشند تا امکانات خویش را به روز کنند.

دکتر قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در این جلسه، اظهار نمود: باید مشخص نماییم که مزیت نسبی ما چیست؟ و مشکلات را به صورت ریشه ای حل نماییم.

دکتر محقق، عضو فرهنگستان علوم پزشکی خواهان تدوین نقشه جامع علمی جدید متناسب با اقتضائات کشور شد و اظهار داشت: باید بعضی از اقدام های نقشه بازبینی شود.

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف خواهان سطح بندی دانشگاه ها شد و بیان نمود: بودجه دانشگاه ها باید برپایه این سطح بندی تعیین شود.
او همینطور بر حل مشکل دوتابعیتی بعضی از اعضای هیأت علمی دانشگاه ها تاکید کرد.

رضایی، رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان با انتقاد از بومی گزینی در دانشگاه ها، اظهار داشت: بومی گزینی به ضرر استانهای دور از مرکز شده است و افراد زیادی به جهت اینکه دراین زمینه متضرر نشوند، به شهرهای دیگر مانند تهران مهاجرت می کنند و این امر به کشور صدمه می زند.

حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه امام حسین(ع) هم در این جلسه اظهار نمود: عمده مشکلات کشور در حوزه نرم افزاری است که در سند نقشه جامع علمی کشور صحبتی از آنها نشده است.

وی اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی به تربیت انسان های صاحب فکر و اندیشه نیاز دارد.

حسین بلندی، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی با اعلان اینکه علم و فناوری بشدت درحال پیشرفت است، اظهار داشت: علم و فناوری در جهان حکمرانی می کند، باید دراین زمینه به سرعت اقدامات لازم را انجام دهیم، وگرنه عقب می مانیم.

قادرزاده، رئیس دانشگاه کردستان هم با اعلان اینکه ارزش گذاری باید بر مبنای بازدهی صورت گیرد، اظهار نمود: اگر توزیع متوازن نداشته باشیم، با چالش مواجه خواهیم شد. تمرکز نخبگان در یک جا صدمه می زند.

نقی پور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر توسعه فرهنگ کار و تلاش تاکید کرد و اضافه کرد: اولویت بندی رشته ها باید برپایه نیاز جامعه صورت گیرد.

بنابر اعلام روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی هم اظهار داشت: باید اولویت های اصلی را پیدا نماییم و امنیت فکری برای رئیس دانشگاه ایجاد نماییم تا بتواند به کارهای زیربنایی بپردازد.





منبع:

1402/01/31
14:52:19
5.0 / 5
512
تگهای خبر: پرورش , پیشرفت , تخصص , سازمان
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش