مقصر آلودگی هوا گوگرد بنزین است یا خودروسازان؟


مقصر آلودگی هوا گوگرد بنزین است یا خودروسازان؟ به گزارش فاما كیش ایسنا نوشت: مبحث آلودگی هوا این روزها در صدر اخبار قرار گرفته و توپ این ماجرا بین سازمان های مختف رد و بدل می شود. در حالیكه مسئولان نفتی، سوخت را عامل آلودگی هوا ندانسته و كیفیت خودرو ها را در این مسئله بی تقصیر نمی دانند، سازمان هایی هستند كه انگشت افترا خویش را به سمت وزارت نفت نشانه گرفته اند.


بعد از اظهار نظر شركت كنترل كیفیت كنترل هوا درباره میزان گوگرد در بنزین فراتر از حد مجاز، اخیرا سازمان حفاظت محیط زیست هم اعلام نمود كه هم اكنون یكی از اشكالات سوخت توزیعی در تهران و سایر كلانشهرهای كشور گوگرد است كه در خیلی از نمونه های امسال فراتر از حد مجاز و بیشتر از ۵۰PPM بود. زهرا سماعی - سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست - در اینباره اظهار داشت: در پایش سوخت بنزین، سه فاكتور اصلی بنزن، آروماتیك و گوگرد بررسی می شود؛ میزان بنزن و آروماتیك در سوخت بنزین طی سال های گذشته بسیار فراتر از حد مجاز بود اما خوشبختانه هم اكنون حدودا در محدوده مجاز قرار گرفته است. وی با بیان این كه نمونه برداری های بنزین در كشور نشان داده است كه در شهریورماه گوگرد ۸۵ درصد نمونه ها بین ۵۰ تا ۲۵۰ PPM بود، ۱۵ درصد نمونه ها گوگردی فراتر از ۲۵۰PPM داشتند و نمونه برداری های ما در تهران حدودا با نمونه برداری های شركت كنترل كیفیت هوا مطابقت دارد، اظهار كرده است: برای مثال غلظت گوگرد پمپ بنزین جایگاه وصال در تهران ۱۶۲PPM بود. طبق اعلام سرپرست دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست، به صورت كلی طی امسال گوگرد موجود در نفت گاز قابل قبول تر از گوگرد بنزین بود و تمركز این دفتر هم بیشتر روی گوگرد گازوییل بود؛ هرچند كه شركت پخش و پالایش فراورده های نفتی ادعا می كند كه در پایش های آنها، میزان گوگرد سوخت پایین تر بوده اما به هر حال قرار شده است كه هر ماه شركت پخش و پالایش از هفت انبار اصلی توزیع سوخت خوداظهاری انجام دهد و علاه بر آن ما از جایگاه های عرضه سوخت بیش تری نمونه برداری نماییم. انتظار داریم طبق قانون هوای پاك تا سال آینده شركت پخش و پالایش بتواند كیفیت سوخت توزیعی در كلانشهرها را به حد مجاز یورو ۴ برساند. به هر حال این اتفاق یك شبه رخ نمی دهد و باید به تدریج به كیفیت مطلوب نزدیك شویم. سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی ایجاد می كند البته این صحبت ها در حالی مطرح شده كه علیرضا صادق آبادی - مدیر عامل شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی - اعلام نموده است آلودگی هوا به هیچ وجه ناشی از سوخت نیست و ما با استانداردهای بین المللی می توانیم این مورد را اثبات نماییم. وی مشكل اصلی در بحث آلودگی را نشناختن راه های درمان آن عنوان نمود و اظهار داشت: تا زمانی كه درد را درست تشخیص ندهیم، نمی توانیم مشكل را حل نماییم و در بحث كیفیت سوخت هم این یك واقعیت است كه سوخت خوب با احتراق بد، آلایندگی بوجود می آورد. او با تاكید بر این كه بنزین توزیعی در كشور به صورت دائم پیش و بعد از توزیع توسط وزارت نفت، شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سازمان ملی استاندارد و سازمان های بازرسی مورد نظارت قرار می گیرد، اظهار داشت: اگر گوگرد بنزین تولیدی در كشور تا این حد بالاست، پس واحدهای گوگردزدایی در پالایشگاه ها با این حجم از سرمایه گذاری و تاسیسات چه می كنند؟ استاندارد، اظهارات كنترل كیفیت هوای تهران را رد كرد علاوه بر این، اخیرا هم سازمان ملی استاندارد، اظهارات كنترل كیفیت هوای تهران را رد كرد تاجایی كه وحید مرندی مقدم - معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران - ضمن تایید كیفیت بنزین و عرضه گزارشی از متوسط میزان گوگرد در بنزین استان تهران، انجام آزمایش بنزین انتشار یافته از جانب شركت كنترل كیفیت هوای تهران در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را تكذیب و اعلام نمود: این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم كه در این زمینه شكایت یا پیگیری حقوقی انجام دهد. وی با بیان این كه پیش از سال ۱۳۸۷ حد مجاز گوگرد در بنزین با استاندارد یورو دو، ۳۰۰ پی پی ام بود، اما در سال ۱۳۸۷ استاندارد بنزین تغییر نمود و با اعمال استاندارد یورو چهار، حد مجاز گوگرد در بنزین شش برابر كاهش پیدا كرد و به ۵۰ رسید، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ به بعد میزان گوگرد در بنزین هر سال كاهش یافته است. به قول وی میانگین گوگرد در بنزین در شهر تهران در سال ۱۳۹۳ معادل ۵۰ پی پی ام بوده، اما در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب به ۴۰، ۳۲ پی پی ام رسیده است. در سال ۱۳۹۶ به علت مشكلات فنی در پالایشگاه شازند متوسط میزان گوگرد در بنزین به ۶۹ پی پی ام رسید كه بیشتر از حد مجاز بود و اخطارهای لازم هم به آنها داده شد. در سال ۱۳۹۷ هم متوسط میزان این آلاینده در بنزین باردیگر به ۳۴ پی پی ام رسید. معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان این كه نمونه بنزین باید در فصل سرد و گرم نمونه برداری شود و در انتها سال میزان آلاینده های آن اعلام گردد، میزان گوگرد در بنزین تهران در نیمه اول سال جاری را ۲۴.۹ پی پی ام عنوان نمود. علاوه بر این احیانا در تجدیدنظر استاندارد بنزین و تغییر آن به استاندارد یورو پنج، حد مجاز گوگرد را باز هم كاهش خواهیم داد. مرندی مقدم هم چنین از مردم خواست كه در این زمینه نگرانی نداشته باشند و خاطرنشان كرد: قاعدتا آزمایشی كه شركت كنترل كیفیت هوای تهران انجام داده در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد انجام نشده و از نظر من در این زمینه تخلف شده است. وی با تاكید بر این كه انجام این آزمایش در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان ملی استاندارد را ۱۰۰ درصد تكذیب می نماییم و این حق را برای وزارت نفت هم قائل هستیم كه در این زمینه شكایت یا پیگیری حقوقی انجام دهند، چونكه در این زمینه دروغی اعلام شده است، ابراز كرد: مكاتباتی با شركت كنترل كیفیت هوای تهران انجام شده كه نام این آزمایشگاه اعلام گردد، اظهار داشت كه هنوز نام آزمایشگاه به سازمان ملی استاندارد داده نشده است. وی ادامه داد: بررسی میزان گوگرد در بنزین وظیفه شركت كنترل كیفیت هوای تهران نیست و این شركت مسئولیت كنترل كیفیت هوا را به عهده دارد كه مولفه های گوناگون همچون بنزین و خودرو در آن اثرگذار هستند. مسئولیت كنترل كیفیت بنزین با سازمان ملی استاندارد و كنترل خودرو به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. مرندی مقدم با اشاره به اینكه به نظر می آید نتایج آزمایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران درباره میزان گوگرد در بنزین غیراستاندارد است، خاطرنشان كرد: روش حمل، ظرف نمونه گیری و مدت زمان نگه داری نمونه همچون فاكتورهایی هستند كه بر نتایج آزمایش تاثیر دارد و در صورت تغییر این فاكتورها، امكان دارد نتایج آزمایش را غیرقابل استناد كند. وی با بیان این كه مشكل دیگری كه در نتایج این آزمایش وجود دارد، این است كه اعلام شده وضعیت میزان گوگرد در گازوئیل بهتر از بنزین است، خاطرنشان كرد: این نتیجه را هم ۱۰۰ درصد تكذیب می نماییم، چونكه وضعیت میزان گوگرد در بنزین به مراتب بهتر از گازوئیل است و این طبیعت بنزین است. ۴۷۲۳۱


منبع:

1398/07/20
14:47:16
5.0 / 5
4805
تگهای خبر: آب , پالایشگاه , سازمان , سرمایه گذاری
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش