یك عروسك گردان:
یک صداپیشه باید مثل یک عروسک فکر کند
به گزارش فاما کیش هرمزگان یک عروسک گردان اظهار داشت: یک صداپیشه باید مثل یک عروسک فکر کند و خودرا جای عروسک قرار دهد و حرف بزند.
نوشین فرهادی در حاشیه جلسه انجمن نمایش هنرهای نمایشی استان هرمزگان، در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: هنر عروسک گردانی از جوامع دور بعنوان شغلی فرهنگی شناخته شده بود و در هنر نمایش عروسکی خیمه شب بازی ایران نیز حرکت عروسک و صدا با هم انجام می شد.
وی با بیان این نکته که پویایی توسط عروسک گردان شکل می گیرد، اظهار نمود: عروسک گردان برحسب نوع نمایش به خلق صداسازی می پردازد و هنر صداپیشگی و صداسازی با عروسک در رابطه با عروسک گردانی است.
این عروسک گردان بیان کرد: در تولید یک نمایش عروسکی انواع هنرها با ترکیب هم می توانند به یک نمایش خوب که برگرفته از حرکت عروسک ها و صداست، صورت پذیرد.
فرهادی همین طور درباب هنرمندی که مقرر است کار صدا پیشگی را انجام دهد، اظهار نمود: یک صداپیشه باید مثل یک عروسک فکر کند و خودرا جای عروسک قرار دهد و حرف بزند.
به گفته این کارگردان، نمایش و صداپیشه، میزان فانتزی، دیالوگ ها و متن نمایش عروسکی باید با خلاقیت صداپیشه همراه باشد.
وی افزود: صداپیشه عروسک باید ذهن خلاق و دنیایی پر از فانتزی داشته باشد صدا پیشه می بایست با دنیایی از تخیلات خودش را با شخصیت عروسک هماهنگ کند.
این کارگردان نمایش عروسکی افزود: یک صدا پیشه باید به تجزیه و تحلیل متن از دیدگاه خودش بپردازد و با چندین بار خواندن متن کاراکتر به لایه های پنهانی متن و به تیپ کاراکتر خود برسد.
فرهادی درباب کاراکترهای صدا برای انواع عروسک های دستکشی، خیمه شب بازی و عروسک های سایه صحبت و بیان کرد: بنا به نوع و تکنیک هر عروسک صداگذاری انجام می شود.
وی اشاره کرد: بعنوان مثال برای عروسک های خیمه شب بازی و دستکشی و فک زن از صداهای طنز گونه و در عروسک های سایه ای و ماروت بیشتر از صداهای مرموز گونه استفاده می شود.
منبع: فاما كیش
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب