گزارش خبری،

سیر تا پیاز کلاس های مجازی در دوران کرونا


سیر تا پیاز کلاس های مجازی در دوران کرونا به گزارش فاما کیش هرمزگان روزهای ابتدایی اسفند سال ۹۸ بود که اولین اخبار در مورد تعطیلی دانشگاه ها به علت شیوع کرونا منتشر گردید و این تعطیلی ها تا امروز که در شهریور ۱۴۰۰ ایستاده ایم هم ادامه یافته است.



یکی از عواملی که در سالهای اخیر منجر به تغییر سبک آموزشی دانشجویان از حضوری به مجازی شده، انتشار کرونا است. دستیابی دانشجویان به یادگیری و علم آموزی در کلاس های مجازی با چالش های بسیاری روبرو است.

هرچند امکانات تعاملی اینترنت و گسترش محیط یادگیری در آموزش های مجازی منجر به راحتتر شدن تحصیل و یادگیری دانشجویان شده است، اما به نظر می آید دانشجویانی بیشتر به موفقیت در آموزش های مجازی دست خواهند یافت که توانایی هماهنگ شدن راحت تری با شرایط دارند و همینطور دارای امکانات اولیه مناسبی باشند، حال باسرعت گرفتن روند واکسیناسیون دانشجویان، در ترم های پیش رو کلاس های درسی به سمت برگزاری حضوری خواهند رفت. برای یافتن پاسخ این سوال که کلاس مجازی بهتر است یا حضوری به گفت و گو با اساتید دانشگاهی و دانشجویان پرداختیم.

از نظر سطح سواد دانشجویی از ۱۰۰ به ۲۰ افت کرده ایم!

یکی از اساتید رشته طراحی و تکنولوژی دوخت اظهار داشت: از مزایای کلاس های مجازی این است که دانشجو می تواند بارها از فیلم ضبط شده کلاس بهره برده و مشکلات درسی خویش را حل کند.

مینا رنجبر در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: رشته هایی که دروس آن به صورت عملی عرضه می شوند با وجود فیلمهای ضبط شده تاحدودی مفید هستند، برای مثال درس الگویی که تدریس می شود دانشجو اگر از درس و دوخت را با تدریس اول استاد یادنگیرد با دیدن فیلم ضبط شده کلاس به سادگی مشکل خویش را رفع می کند.

وی با بیان اینکه از معایب کلاس مجازی هم میتوان به این نکته اشاره نمود که در دروس عملی حضور استاد و دانشجو در منزل سبب می شود اعتماد به نفس دانشجو که از مهم ترین نکات رشد شخصیتی دانشجویان است به درستی پرورش نیابد، افزود: از دیگر معایب کلاس های مجازی میتوان گفت دانشجو بدون رفتن به دانشگاه آموزش می بیند و هیچ تعاملی با سایر دانشجویان، کارکنان و اساتید ندارد.

این استاد رشته طراحی و تکنولوژی دوخت دانشگاه فاطمیه بندرعباس با بیان اینکه در کلاس های مجازی دانشجو به سادگی می گوید تکلیف انجام نداده ام، اظهار داشت: در مورد تحویل گرفتن تکالیف به صورت فیلم و عکس این ایرادات بر آموزش مجازی وارد است که امکان دارد استاد از راه فیلم و عکس، کیفیت دوخت های انجام شده را به درستی تشخیص ندهد و یا علیرغم اینکه دانشجو از آغاز انجام دوخت فیلم ضبط می کند اما بازهم امکان تقلب وجود دارد.

وی بیان نمود: سطح علمی دانشجویان بسیار تغییر کرده است، کارهایی که در کلاس های حضوری عرضه می شد بهتر و پیشرفته تر بودند. از نظر عددی می توانم بعنوان یک استاد که هم در دوران حضوری تدریس داشته ام و هم در کلاس های مجازی بگویم سطح کارهای دانشجویان از ۱۰۰ به ۲۰ افت کرده است.

رنجبر ضمن اشاره به اینکه "درست است علم پیشرفته کرده است و کارها از راه اینترنت راحتتر انجام می شوند اما به نظر می آید با عنایت به اهمیت ارتباط چشمی بین استاد و دانشجو تلفیقی از هردونوع کلاس ها بسیار مناسب ترو کارامدتر باشد"، بیان نمود: برای دانشجویان رشته طراحی دوخت بهانه نبود وسایل و تجهیزات مورد هزینه آن هارا کم کرده است اما از نظر من استاد دانشجویان از نظر سواد علمی به شدت ضعیف هستند این دانشجویان با سوادعلمی پایین در آینده امکان دارد مدرس مدارس، دانشگاه ها و یا آموزشگاه ها شوند و این چرخه سواد علمی پایین تا مدت ها اگر فکری به حال آن نشود و تغییری در این روند ایجاد نشود ادامه خواهد داشت.

وی در انتها اظهار داشت: به صورت کلی بعنوان یک استاد عقیده دارم علیرغم این که هزینه دانشجو و خانواده ها بخصوص در دروس عملی که احتیاج به تجهیزات و مواد اولیه دارند کم شده است اما به همان نسبت سطح علمی و سواد دانشجویان هم پایین آمده، کیفیت کارهای عرضه شده توسط دانشجویان هم افت کرده است و به نظر می آید باید آموزش ها در آینده به صورت ترکیبی حضوری و مجازی ادامه یابد.

چه نماییم تا در کلاس های مجازی سطح علمی دانشجو افت نکند؟

مدیر گروه رشته مدیریت کسب و کار جهاددانشگاهی واحد بندرعباس اظهار داشت: از بابت اینکه به سمت برگزاری کلاس ها به شکل مجازی سوق یافتیم، خرسندیم.

صدیقه مظفر در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: خیلی از کشورهای پیشرفته قبل از شیوع کرونا کلاس های درسی خویش را به صورت مجازی برگزار می کردند.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس ها به صورت مجازی می تواند در کنار مزایا معایبی هم داشته باشد، اضافه کرد: اما تمام این مزایا و معایب به عقیده من به محتوای تولیدشده توسط اساتید مربوط است. اگر اساتید محتوای مناسبی تولید و تسلط کافی به ساختار نرم افزارها داشته باشند و از این نرم افزارها جهت بالارفتن کیفیت و سطح تدریس و معرفی پروژه های مفید به دانشجویان جهت پویایی دانشجویان بهره گیرند نمی توان کلاس های مجازی را غیرمفید و ناکارآمد دانست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کلاس های مجازی میتوان زمان را به خوبی مدیریت کرد افزود: در فضای مجازی میتوان تعاملات را گسترده تر کرد، اما مبحث ارتباط مستقیم با دانشجویان کمتر وجود دارد. تاثیراتی که حضور در کلاس به لحاظ روحی بر روی دانشجویان دارد در کلاس های مجازی کاسته شده است.

وی دانشگاه افزود: به لحاظ کیفیت و یادگیری مشکلی وجود ندارد، منابع معتبر و به روز معرفی می شود اما بعد از معرفی منابع پیگیری دانشجو توسط اساتید بسیار اهمیت دارد.

مظفر بیان نمود: در کلاس های مجازی پیگیری دانشجویان توسط اساتید باید بیشتر باشد تا سطح علمی دانشجو افت نکند.

وی در انتها اظهار داشت: برای تمامی دانشجویان آرزوی توفیق دارم و امیدوارم از فضای مجازی بهره مندی لازم جهت پیشرفت سطح علمی دانشجویان صورت گیرد.

کلاس های مجازی یا حضوری؛کفه ترازو به سمت کدامیک سنگین تر است؟

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور هرمزگان در گفت و گو با ایسنا بیان نمود: در مورد مقایسه کیفیت، مزایا و معایب کلاس های مجازی و حضوری نظرات مختلفی وجود دارد.

محبوبه مهرابی در مورد مقایسه کیفیت کلاس های مجازی و حضوری اظهار داشت: در عمده نظراتی که به صورت شفاهی چه در کف جامعه، چه در از نظرمتخصصین و چه از نظر افرادی که با این مورد دست و پنجه نرم می کنند همچون دانش آموزان دانشجویان و سایر افراد مشاهده می شود، وجود دارند این است که افراد یک طرف ترازو را سنگین تر می دانند. یعنی برخی از این افراد کلاس های مجازی و برخی دیگر کلاس های حضوری را ستایش می کنند.

وی با بیان اینکه حقیقت قضیه این است که تمام عناصرجامعه، تمام فضاها و مکان های یک جامعه، تمام مناسبات و تعاملات موجود در یک جامعه متاثر از شرایطی است که در جامعه ای بزرگتر وجود دارد، افزود: هیچ چیز مجزا و منفکی از اجزای دیگر جامعه در یک جامعه دیگر وجود ندارد. جامعه مانند یک سیستم است که در آن همه چیز باید باهم و هماهنگ بایکدیگر کار کند.

مهرابی ضمن اشاره به اینکه برای مثال شما اگر با یک جامعه توسعه یافته مواجه شوید متوجه خواهید شد که در آن همه چیز با هم در سطحی از توسعه درحال کار هستند، اضافه کرد: چه روابط انسان ها، چه مناسبات انسان ها و شبکه های مختلفی که در جامعه وجود دارند و یا حتی نحوه حکومترانی تشکیل می شوند، به صورت کلی هرجزئی از این جامعه را که می بینید، رگه های قوی توسعه یافتگی در آن مشهود است. بطور قطع در یک جامعه همچون یک ماشین همه چیز باید هماهنگ و هم سطح حرکت کنند.

وی افزود: زمانی که وارد یک جامعه سنتی می شوید تمام اجزای موجود در جامعه سنتی است، روابط بین انسان ها سنتی، مناسبات بین انسان ها سنتی و ادارات همگی به شکل سنتی اداره می گردند و هرآنچه که در این جامعه مشاهده می کنید کاملا سنتی است. بازهم در این جوامع سوال آنلاین بهتر است یا حضوری مطرح نمی گردد. در این جوامع تعاملات چهره به چهره مورد قبول است و در مقابل در جوامع مدرن تعاملات چهره به چهره کمتر است درروابط افراد منافع شخصی مطرح است و در نهایت منافع جمعی هم دنبال می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور افزود: در تمام زوایای کشورهای درحال توسعه اختلاطی از سنت و مدرنیته مشاهده می شود. همواره از زمانی که مدرنیته به شکل جدی از غرب آغاز، از قرن ۱۸ به بعد بسیار مطرح و هم از زمان قاجار وارد ایران شد؛ قضاوت درمورد اینکه سنت بهتر است یا مدرنیته مطرح بوده است.

مهرابی بیان نمود: مسیر توسعه یک مسیر طولانی است و تلفیقی از عوامل داخلی و خارجی را شامل می شود شاید همچنان پس ازگذشت ۱۵۰ سال ما همچنان یک کشور درحال توسعه هستیم.

وی اظهار داشت: آن بخش هایی که در نظارت و کنترل سنت است بیشتر داخلی است برای مثال تولیدات داخلی، روابط داخلی را در بخش سنتی جامعه درحال توسعه میتوان نام برد. اما در مقابل بخش هایی وجود دارند که تحت تأثیر روابط خارجی هستند. ما ناگزیر هستیم به علت اینکه در یک سیستم جهانی درحال زیستن هستیم به سمت آنها رویم. این بخش تحت تأثیر تکنولوژی های خارجی که اتفاقا لزوما نمی توان گفت این بخش ها بخش مضر هستند، بلکه در خیلی از مواقع خیلی خوب و مفید بوده اند، هرچند معایبی هم وجود داشته است. پس باز هم می بینیم که این سوال که مجازی بهتر است یا حضوری مختص کشورهای درحال توسعه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور بیان نمود: نمی توان گفت کیفیت کلاس های مجازی بهتر است یا حضوری چون که کیفیت یک کلاس تحت تأثیر المان های مختلف است. حتی میتوان گفت بخشی از کیفیت یک کلاس به هنر معلم و استاد در تدریس و متمرکز کردن توجه دانش آموزان و دانشجویان است.

مهرابی اظهار داشت: هم اکنون با عنایت به تمام نکات ذکر شده نمی توانیم به لحاظ کیفیت یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، اما مساله ای که مطرح است این است که با عنایت به اینکه ما یک کشور توسعه یافته نیستیم که عدالت اجتماعی در تمام نقاط وجود داشته باشد و تمام افراد جامعه از شرایط و امکانات همچون اینترنت یکسانی برخوردار باشند، این عدالت را آموزشی را بیشتر در کلاس های حضوری میتوان اجرا و مشاهده کرد.

این استاد دانشگاه همینطور در مورد معایب کلاس های حضوری بیان نمود: دانش آموز یا دانشجو در کلاس حضوری باید دو هزینه متحمل شوند، اول هزینه زمان و دوم هزینه مادی.

وی با بیان اینکه اختصاص زمان حضور در جهت آماده شدن و رفت و آمد وجود دارد، افزود: همینطور هزینه دعوت و اسکان و استفاده از از اساتید مطرح از سایر شهرها در کلاس های مجازی حذف یا کاسته شده است و به صورت کلی دانش آموزان و دانشجویان بیشتری با حضور در کلاس های مجازی اساتید مطرح می توانند از روش تدریس و تکنیک های اساتید مطرح به سادگی بهره مند شوند.

مهرابی در انتها اظهار داشت: از سایر معایب کلاس های مجازی کلاس های مجازی تحت کنترل نبودن کلاس توسط استاد نام برد و در مقابل مواجه شدن دانشجو با مسائل شخصیتی خود است. اگر برای مثال دانش آموز یا دانشجویی با مشکل تمرکز در کلاسی حضور داشته باشد، احتمال اینکه تمرکز وی در کلاس مجازی مختل شود بیشتر است.

از کیفیت تدریس مجازی تا سرعت انجام کارهای اداری دانشگاه به صورت اینترنتی

همچنین یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در مورد کیفیت کلاس های مجازی و حضوری نمی توان با قطعیت در مورد بهتربودن هرکدام از دیگری نظر داد، اظهار داشت: در واقع هرکدام از این دو نوع کلاس ها مزیت ها و معایب خویش را دارد.

توفیق ارزانی اظهار داشت: از مزیت های کلاس های حضوری میتوان گفت دانشجو و استاد در یک کلاس در کنار یکدیگر بوده و همدیگر را می بینند. به نظر می آید ارتباط چشمی درهنگام تدریس سبب انتقال بهتر مفاهیم می شود. هرچند اگر استادی به طورکلی توانایی انتقال علم و دانش خویش را نداشته باشد، مجازی و حضوری بودن کلاس تفاوت چندانی نخواهد داشت ودر هردو بازدهی کلاس پایین خواهد آمد.

وی ضمن اشاره به این که کلاس های مجازی هم مزیت های خاص خویش را دارد، اضافه کرد: یکی از بهترین مزایای کلاس های مجازی نبود حواشی و سرو صدای دانشجویان در زمان تدریس اساتید است. کنترل میکروفون ها توسط استاد به نظم کلاس کمک می نماید. ارزانی با بیان اینکه بعد از اتمام بازه زمانی کلاس تا جلسه بعد دانشجو تنها می توانست برای یادگیری به متن جزوه و کتاب رجوع کند، اظهارکرد: در کلاس های آنلاین این امکان وجود دارد که دانشجو بعد از اتمام کلاس خود بارها و بارها بدون محدودیت، به فیلم ضبط شده و ثبت شده در سامانه آموزشی دانشگاه رجوع و درس را مرور و مطالب فراموش شده را به یادآورد. این مزیت در مورد دروس تخصصی بسیار مورد اهمیت است.

این دانشجو با بیان اینکه امروز به لطف کلاس های مجازی فایل جزوات به سادگی در دسترس می باشد، افزود: در کلاس های مجازی دانشجو نیازی نیست همزمان در کلاس هم جزوه بنویسد و هم تلاش کند مطالب تدریس شده را یادبگیرد. گاها انجام یکی از این دو کار در کلاس حضوری دیگری را ناممکن می ساخت.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از معایب آموزش مجازی عدم ثبات در کیفیت اینترنت است، اظهار داشت: این معضل گاها مشکلات فراوانی را برای دانشجو همچون جاماندن از کلاس و جاماندن از امتحان و حذف درس به وجود می آورد که این مشکل به در مورد جاماندن از کلاس ها به علت فیلم ضبط شده قابل جبران است اما در امتحان جبران این مشکل و اثبات قطعی اینترنت به مسؤلان آموزشی دانشگاه خیلی سخت است.

ارزانی با بیان اینکه "ارائه دادن درس و یاد دادن درس توسط اساتید" دو مقوله جدا از هم هستند، اظهار داشت: به عقیده من عرضه درس اصلا جزئی از تدریس به حساب نمی آید دانشجویان هم در فعالیتهای کلاسی خود گاها بخشی از درس را عرضه می دهند در نتیجه استاد با عرضه درس شاید بتواند کمی از مطالب عرضه شده را در ذهن دانشجو ثبت کند اما هدف هر شخصی که به دنبال کسب علم و دانش است صرفاً ثبت مطالب در ذهن نیست بلکه یادگیری برای او از اهمیت بیشتری برخوردار می باشد.

این دانشجو در انتها اظهار داشت: زمانی که استاد صرفاً به عرضه درس می پردازد تعداد دانشجویانی که به اصطلاح چیزی از درس متوجه نشده اند بیشتر است. اما از طرفی نمی توان تمام مشکلات را به استاد یا سامانه محول کرد هدف خود دانشجو هم به شدت در یادگیری یا صرفاً پاس کردن اهمیت دارد.

یکی دیگر از دانشجویان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در مورد بهتر بودن برگزای کلاس های مجازی یا حضوری اظهار داشت: در مورد مجازی یا حضوری بودن کلاس ها نمی توان گفت کدام بهتر و کدام بدتر است چونکه هر دانشجویی با عنایت به شرایط خود انتخاب می کند که کدام یک برای او بهتر است.

اسماء مسعودی اظهار داشت: با عنایت به اینکه زمان زیادی برا رفت و آمد به کلاس های حضوری دانشگاه مورد نیاز است و من زمانی برای آن نداشتم به شخصه با کلاس های مجازی موافق تر هستم.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها و تغییر روند کاری آن از حضوری به مجازی، دانشجویان از دورترین نقاط شهر جهت شرکت در کلاس حاضر می شدند که پس از گذشت ساعات یا دقایقی خبر از دفتر اساتید می آمد که کلاس تشکیل نمی گردد و تنها از دست دادن زمان و هزینه برای دانشجو می ماند.

مسعودی اضافه کرد: اطلاع رسانی در کلاس های مجازی به مراتب راحتتر و سریع تر شده است که علاوه بر آن دانشجو در هرشرایطی می تواند در کلاس حاضر شود.

وی با بیان اینکه در زمان حضوری بودن کلاس ها و بخش های اداری دانشگاه روند انجام کارهای اداری به شدت کند و طاقت فرسا بود، افزود: با مجازی شدن کلاس های درسی خیلی از قسمت های اداری دانشگاه هم به صورت مجازی پاسخگوی دانشجویان هستند که این مورد به سریعتر انجام شدن کارها کمک کرده است.

این دانشجو بیان نمود: با تشکیل گروه هایی در فضای مجازی و ارتباط ادمین های دانشجویی با مسؤلان دانشگاهی خیلی از سوالات و مشکلات دانشجویان بسیار سریع و بدون دوندگی در بخش های مختلف دانشگاه انجام می شود.

مسعودی با بیان اینکه تأثیر کلاس های حضوری در رشد شخصیتی دانشجویان بسیار است، اضافه کرد: برای رشد شخصیتی و بهبود روابط عمومی حضور در اجتماع بسیار مهم می باشد اما با عنایت به اینکه در شرایطی قرار داریم که با حضوری شدن دانشگاه ها از نظر سلامتی دانشجو، استاد، کارکنان و خانواده آنها را در معرض خطر قرار می گیرند بطور قطع نمی تواند اقدام درستی باشد.

وی در انتها اظهار داشت: در همین مدتی که اصلا زمان کوتاهی هم نبوده است بیمارستان های ما تخت برای بستری کم بود، اگر دانشگاه هاحضوری شوند چگونه این جمعیت کنترل خواهندشد؟

یادگیری الکرونیکی را با مختصات خاص خودش و بدون مقایسه با آموزش حضوری بپذیریم

همچنین عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: تاکید من این است که به جای اینکه دنبال رفع عیب های آموزش الکترونیکی باشیم، یادگیری الکترونیک را با مختصات خاص خودش و بدون مقایسه با آموزش حضوری و نه بعنوان جایگزین آن در همه موارد بپذیریم.

دکتر محمدرضا سمتی در این خصوص اظهار نمود: درست است که دانشجویان و اساتید در آموزش الکترونیکی تعامل حضوری ندارند ولی امکان ارتباط ۲۴ ساعته در شبکه های اجتماعی و تبادل اطلاعات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نوع و بستر ارتباط در آموزش الکترونیکی متفاوت می باشد، خاطرنشان کرد: باید این حقیقت را بپذیریم که در آزمون الکترونیک امکان اینکه جلوی ارتباط یادگیرندگان با یکدیگر یا رجوع آنها به مراجع را بگیریم وجود ندارد و بر اساس آن روش ارزیابی خویش را طراحی نماییم.

سمتی افزود: در مورد دروس کارگاهی-آزمایشگاهی هم روش هایی مانند آزمایشگاه های از راه دور، انجام آزمایش های ساده در منزل، طراحی درس به صورت پروژه محور، استفاده از تکنولوژی هایی مثل حقیقت افزوده یا حقیقت مجازی و غیره وجود دارد که البته خیلی همه گیر نشده اند و در آموزش همه مهارت ها هم کارآیی صددرصد ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: وقتی صحبت از تدریس آنلاین می شود یعنی فقط مساله را از دید مدرس دیده ایم در حالیکه آموزش دارای دو رکن یاددهنده و یادگیرنده است.

وی با اشاره به اینکه در آموزش الکترونیک رکن یادگیرنده مهم می باشد، خاطرنشان کرد: ازاین رو من ترجیح می دهم مساله یادگیری الکترونیک که معادل آن در سطح بین المللی e-learning است را مورد استفاده قرار دهم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مواردی که در یادگیری الکترونیک بعنوان معایب ذکر می شود، بیشتر ناشی از نوع نگاه به مساله است، افزود: از آنجاییکه توقع داریم آموزش حضوری را با همه مختصاتش عینا در یادگیری الکترونیک هم داشته باشیم، معایبی مانند عدم تعامل حضوری دانشجویان با استاد و با یکدیگر، عدم تمرکز دانشجو در کلاس وقتی در محیطی خارج از کلاس درس باشد، دشواری تضمین صحت ارزیابی ها و مواردی از این قبیل به صورت عام برای یادگیری الکترونیک ذکر می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر نگاه این باشد که یادگیری الکترونیک یک شیوه آموزش با مختصات خاص خودش است، بسیاری از این معایب مطرح نمی شوند، بیان نمود: آن چیزی که در این یک سال و نیم اخیر رخ داد این بود که یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش حضوری مدارس و دانشگاه ها شد که مشکلاتی هم ایجاد کرد اما لزوما قرار نیست یادگیری الکترونیک جایگزین آموزش حضوری شود و با رواج آموزش الکترونیک، آموزش حضوری تعطیل شود.

سمتی با اشاره به اینکه قاعدتا محتوا هم باید در اختیار دانشجو باشد، خاطرنشان کرد: اینکه گاهی دیده می شود کلاس های حضوری عینا به صورت آنلاین اجرا می شود و دانشجو اگر حاضر نشد دیگر محتوایی در اختیار ندارد روش اشتباهی بوده و ناشی از همان نگاه جایگزین کردن عین به عین آموزش حضوری و مجازی است.

به گفته این استاد دانشگاه، دیگر مزیت یادیگری الکترونیک امکان تعامل ۲۴ ساعته دانشجویان با یکدیگر و یا استاد است و حتی میتوان در یادگیری الکترونیک محتواهای گوناگونی تدوین شود و هر یادگیرنده از محتوای متناسب با شرایط و روحیات خودش استفاده نماید.

به گزارش فاما کیش به نقل از ایسنا، به طورقطعی نمی توان هیچ کدام از دونوع کلاس های مجازی و حضوری را بر دیگری ارجحیت داد اما آن چه که بدیهی است این است که اگر هرکدام از این دو نوع برگزاری کلاس ها اگر در با کیفیت ترین و بهترین شرایط خود برگزار شوند بهترین تأثیر را به دنبال خواهند داشت و بطور قطع این دو جایگزین یکدیگر نخواهند بود. بنابر لزوم گاها لازم است نوع برگزاری کلاس ها از حضوری به مجازی و بلعکس تغییر کند. از طرفی هرچه جامعه به سمت توسعه بیشتر پیش رود ناگزیریم امکانات و شرایطی را به وجود آوریم که حضور دانش آموز و دانشجو درکلاس های مجازی آسان تر شود، جامعه خواه ناخواه به این سمت در حرکت است اما در همان جامعه غربی هم این دو شیوه برگزاری کلاس ها جایگزین یکدیگر نشده اند. گیدنز جامعه شناس مطرح می گوید جامعه با توسعه یافتگی بی مکان و بی زمان می شود. حتی در پیشرفته ترین کشورها هم تصمیمات و اقدامات جدید با کنترل و نظارت نسبی در جهت پیشبرد اهداف به کار گرفته می شوند.




1400/07/01
11:27:49
5.0 / 5
624
تگهای خبر: اینترنت , بندرعباس , پرورش , پیشرفت
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش