چگونه شاهد رسوب کالا در گمرکات نباشیم؟


چگونه شاهد رسوب کالا در گمرکات نباشیم؟ به گزارش فاما کیش، هرمزگان ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهار داشت: با عنایت به این که دریافت مجوزهای قانونی و دریافت کد ره گیری از بانک به سبب تحریم ها و تغییرات ارزی ناشی از آن و با عنایت به اهمیت کالاها به لحاظ این که اکثراً مواد اولیه تولید و پروژه های ملی هستند و اساسا در 2 ماه امکان ترخیص کالا وجود ندارد، اجرای ماده 24 قانون امور گمرکی ضروری می باشد. همینطور کالاها نباید بدون ثبت سفارش وارد منطقه ویژه اقتصادی شود تا شاهد رسوب کالا نباشیم.



حسین سعیدی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: گمرکات استان هرمزگان با ۸ درصد نیروی انسانی بصورت ۲۴ ساعته و شبانه روز درحال خدمات رسانی هستند. با تمام این کمبودها، بیش از ۵۶ درصد فعالیت گمرکات کشور از گمرکات استان هرمزگان انجام می پذیرد.

وی افزود: از شروع سال ۱۴۰۱ به مدت ۵ ماه حدود ۴ میلیون تن کالا به ارزش یک میلیون و ۱۵۶ هزار و ۴۷۱ میلیاردریال و ارزش دلاری ۷ میلیارد دلار واردات از کشورهای چین، هند، امارات متحده عربی و... داشته ایم که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس اشاره کرد: عمده کالاهای وارداتی برنج، الکترود زغالی، گوشت و... بوده که کالاهای اساسی با وزن ۲ میلیون و ۲۰۱ هزار تن، در صدر واردات گمرکات استان قرار دارد.

سعیدی عنوان کرد: از شروع سال تا اختتام مردادماه ۱۴۰۱ تعداد ۶۲ فقره پرونده توسط مرزبانان اقتصادی کشف شده که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل با کنترل و نظارت دقیق نیروهای انسانی در ارزیابی فیزیکی کالاها و وجود دستگاه های پیشرفته مانند دو دستگاه ایکس ری کانتینری، این رقم به رشد ۱۱۴ درصدی خود رسیده است.

ناظر گمرکات استان هرمزگان درباب کالاهای متروکه و روند انجام تشریفات گمرکی اینگونه کالاها، بیان کرد: طی یک اقدام جهادی توسط همکاران زحمتکش گمرکات استان هرمزگان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ کلیه کالاهای متروکه تا آخر سال ۱۴۰۰ به صفر رسید که جای بسی تقدیر و تشکر از تک تک کارکنان خدوم و زحمتکش گمرکات استان هرمزگان است.

سعیدی افزود: از شروع سال جاری تا اختتام مرداد تعداد ۹ هزار و ۹۲۸ کانتینر طبق لیست کالاهای مهلت منقضی توسط سازمان بنادر و دریانوردی منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی به گمرک اعلام شده که برابر تبصره ۲ ماده ۳۴ قانون امور گمرکی تعداد هزار و ۵۸۸ ردیف کانتینر آن توسط گمرک، اظهارنامه گمرکی تنظیم و کالا با حضور نماینده مرجع تحویل گیرنده که متصدیان انبار و محوطه های بندری هستند، مورد ارزیابی قرار گرفته و بعد از محاسبه حقوق ورودی و به انتها رسیدن پروسه انجام تشریفات گمرکی متروکه به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان تحویل شده است.

وی اظهار داشت: تعداد ۳ هزار و ۹۷۹ ردیف کانتینر مربوط به آن دسته کالاهایی است که صاحبان آن مبادرت به اظهار کالا کرده اما به جهت این که زمان متروکه شدن کالا از ۵ ماه به دو ماه کاهش پیدا کرده است (بر اساس ماده ۲۴ قانون امور گمرکی ۳ ماه مهلت اصلی ترخیص کالا و ۲ ماه تمدید به درخواست صاحب کالا) صاحب کالا در طول این مدت کوتاه موفق به پایان فرآیند ترخیص کالای خود نشده است.

مدیرکل گمرک شهید رجایی بندرعباس اضافه کرد: هم اکنون برای تعداد حدود ۴ هزار ردیف کانتینر اظهارنامه تشکیل شده و در انتظار جابجایی و مهیا کردن کانتینرها جهت ارزیابی توسط سازمان بنادر هستند. بدین جهت همه این کانتینرها متروکه واقعی نیستند و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها توسط صاحبان کالا ترخیص خواهند شد. عملیات متروکه اضافی که برای آنها به انجام می رسد تنها برای صاحب کالا ایجاد هزینه می کند و تأثیری در کم کردن حجم کالاها در بندر ندارد.

سعیدی افزود: با توجه به این که گرفتن مجوزهای قانونی و دریافت کد ره گیری از بانک به جهت تحریم ها و تغییرات ارزی ناشی از آن و باتوجه به اهمیت کالاها به لحاظ این که اکثراً مواد اولیه تولید و پروژه های ملی هستند و بطور قطع در ۲ ماه امکان ترخیص کالا وجود ندارد، اجرای ماده ۲۴ قانون امور گمرکی ضرورت دارد. همین طور کالاها نباید بدون ثبت سفارش وارد منطقه ویژه اقتصادی شود تا شاهد رسوب کالا نباشیم.

وی درباب ارتباط سامانه ای بنادر و گمرک، عنوان کرد: ارتباط سامانه ای بین بندر و گمرک در تبادل اطلاعات الزامی است؛ چونکه از اختلاف در ارایه داده ها جلوگیری و اطلاعات دقیق تر ارسال می شوند و این اختلافات آماری و سایر موارد و مشکلات صاحبان کالا در تبادل اطلاعات رفع خواهد شد.



مدیرکل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان هرمزگان نیز اظهار داشت: بعد از آن که اظهارنامه کالا توسط گمرک به استناد ماده ۲۴ قانون امور گمرکی به دست ما رسید در ابتدا باید از حاکم شرع اجازه فروش و تعیین تکلیف کالا را گرفتن نماییم و در صورتیکه کالا مصرفی و سریع الفساد باشد باید مجوزهای بهداشت، استاندار و... گرفتن شود و بعد از آن به رؤیت کارشناس رسمی دادگستری برسد.

مهدی فتحی افزود: کالاها زمان ارزیابی در گمرک بدون هیچ نوع اسناد و فقط طبق فهرست اعلامی از سازمان بنادر هستند و این سازمان جهت فروش مبادرت به شمارش کالا بصورت دقیق تر می کند. نخستین مزایده بین یک ماه تا ۴۰ روز به طول می انجامد و این امر موجب می شود تا فرصتی به صاحب کالا داده شود تا نسبت به تعیین تکلیف کالاهای خود اقدام نماید.

وی بیان کرد: ما حالا در وضعیت عادی اقتصادی نبوده و در جنگ اقتصادی هستیم. طبق قانون تا آن زمان که کالا به فروش نرسیده باشد صاحب کالا حق دارد اظهارنامه خودرا به گمرک برگرداند و کالای خودرا ترخیص کند اما مصوبات و بخشنامه ها در مورد کالای متروکه مطابق با شرایط فعلی کشور نیستند و نیاز به اصلاح دارند.

مدیرکل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هرمزگان اضافه کرد: تا پیش از صدور بخشنامه های دست و پاگیر، صاحبان کالا در اظهار و ترخیص کالا مشکلی نداشتند و متأسفانه شرایط فعلی به تولید لطمه می رساند. متروکه شدن کالاها باید مطابق با شرایط فعلی کشور باشد و پیشنهاد ما اجرای کامل قانون امور گمرکی است. متولی اصلاح این بخشنامه ها وزارت صمت است و باید به دولت پیشنهاد دهد که با توجه به این که فرآیند عادی ترخیص یک کالا بیش از ۳ ماه به طول می انجامد، این قانون به حالت قانونی خود بازگردد.

فتحی افزود: حالا درحال گذر از بحران رسوب کالا هستیم و در مرحله آخر قرار داریم و در آینده هیچگاه به این شکل شاهد رسوب کالا در بندر شهید رجایی نخواهیم بود. علت آن این است که تمام کالاهای رسوبی، مهلت منقضی و حتی انهدامی بندر شهید رجایی شناسایی و برای آنها اظهارنامه متروکه تشکیل شده است. کالاهای انهدامی درحال انهدام، کالاهای فروشی درحال مزایده و کالاهای ترخیصی درحال ترخیص هستند. با سیاست های دولت سیزدهم روند تشریفات گمرکی کالاهای متروکه به صفر نزدیک می شود.

وی افزود: در کل سال ۱۴۰۰، گمرک رجایی هزار و ۴۶۲ فقره اظهارنامه برای ما فرستاده است اما در ۵ ماهه ۱۴۰۱ بیش از هزار و ۶۰۰ اظهارنامه به دست ما رسید ه و اقدامات جهادی ه انجام شده نشان میدهد در ۵ ماهه اخیر کارها شتاب بیشتری گرفته است. در طول این مدت حدود ۶۰۰ پرونده تعیین تکلیف شده که شامل حدود هزار و ۹۰۷ کانتینر است در صورتیکه در کل سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۳۱۶ کانتینر را تعیین تکلیف کردیم و این فروش و تعیین تکلیف در طول تاریخ تأسیس سازمان بی سابقه بوده است.

مدیرکل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی هرمزگان در آخر اشاره کرد: در ۵ ماهه نخست سال جاری ۹۰۰ میلیارد تومان فروش در کالاهای متروکه داشتیم که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۴۰۰ درصد رشد داشته است و کل فروش سال قبل بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و در ۵ ماهه سال جاری ۸۲۲ تن کالای مضر سلامت جامعه منهدم شده است.







منبع:

1401/06/08
15:55:00
5.0 / 5
449
تگهای خبر: بنادر , بندرعباس , پیشرفت , خدمات
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش