مشترکان برق خانگی هرمزگان از فرصت های تشویقی تعرفه گذاری قیمت برق استفاده کنند


مشترکان برق خانگی هرمزگان از فرصت های تشویقی تعرفه گذاری قیمت برق استفاده کنند به گزارش فاما کیش، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان با تکیه بر این که نظام تعرفه ای عدالت محور است بیان داشت: با مصرف مرسوم و منطبق با الگوی متعادل، در هزینه برق مصرفی خانوار ها تغییری ایجاد نمی گردد، مشترکان خانگی از فرصت نظام تعرفه ای پلکانی استفاده نمایند و مشمول تشویق های وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق شوند.



به گزارش فاما کیش، «محمد کریمی»، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان در آستانه آغاز روزهای اوج مصرف برق و برنامه ریزی برای کاهش مصرف و مدیریت مصرف در ایام پیش رو، اظهار داشت: درصد قابل توجهی از مشترکان در محدوده الگوی تعیین شده از انرژی برق استفاده می نمایند که هزینه برق آنها افزایش چندانی نخواهد داشت. شاخص شدت انرژی در جامعه ما بالاتر از میانگین جهانی است که به مفهوم سهم بالای مصرف انرژی در مصارف غیر مولد و همینطور بهره وری پایین در قسمت های مولد است؛ ازاین رو میتوان گفت بهینه سازی مصرف انرژی در جامعه ما، ازجمله اولویت های بخش انرژی کشور است.
وی به شرایط آب و هوایی استان ها هم اشاره نمود و اظهار داشت: این شرایط نقش تعیین کننده ای در میزان مصرف برق داشته است. بطوریکه بیشترین سرانه مصرف برق بخش خانگی در ارتباط با استانهای جنوبی کشور بوده و سه استان جنوبی هرمزگان، بوشهر و خوزستان بیشترین سرانه مصرف برق خانگی را دارند. در واقع این سه استان حدود ۲۸ درصد از مصرف برق بخش خانگی کشور را به خود اختصاص داده اند و سرانه مصرف برق در آنها بیشتر از سه برابر متوسط کشور است.


مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان افزود: بررسی تعرفه های برق خانگی نشان میدهد که تا سال ۱۴۰۰ (قبل از اصلاح تعرفه پلکانی) شیب افزایش قیمت برق نسبت به پلکان های مصرف بسیار ملایم بوده است، اما در سال ۱۴۰۱ این مورد به درستی اصلاح شده و شیب بالا رفته است، این مورد سبب شده قیمت برق پلکان های پرمصرف افزایش بیشتری نسبت به پلکان های کم مصرف داشته باشد. درحالی که تعرفه برق مشترکان کم مصرف با افزایش جدی مواجه نبوده است.


به قول این مقام مسئول، سرانه مصرف برق در قسمت خانگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۰.۶ درصد کم شده است. در کنار سایر عوامل اثرگذار، بنظر می رسد اصلاح تعرفه های برق خانگی هم در کاهش مصرف برق بخش خانگی مؤثر بوده است. از طرفی باتوجه به افزایش نرخ برق مشترکان پرمصرف و ثبات تقریبی نرخ برق مشترکان کم مصرف، اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی برق خانگی، بدون تاثیر جدی بر مشترکان کم مصرف، منجر به اصلاح عادلانه تعرفه های برق شده است. اجرای این طرح همینطور در کاهش نسبی تعداد مشترکان پرمصرف مؤثر بوده است.


مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان در ادامه یاد آور شد: مشترکانی که بیشتر از الگو از انرژی برق استفاده می نمایند هزینه برقشان به صورت پلکانی بیشتر می شود.


مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان ضمن تاکید بر لزوم تعرفه گذاری پلکانی با هدف رعایت عدالت در توزیع یارانه های انرژی، این روش را از مناسب ترین رویکرد های تعرفه گذاری برق با هدف مدیریت مصرف برق در قسمت خانگی توصیف کرد.
وی اظهار داشت: بر مبنای ماده ۶ قانون مانع زدایی، تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع بوده و تعرفه برق مشترکان خانگی در استان هرمزگان با متوسط مصرف ماهیانه تا الگو با ضریب ۰.۲۵، مازاد بر الگو تا ۱.۵ برابر الگو با ضریب ۰.۷۵، بین ۱.۵ تا ۲.۵ برابر الگو با ضریب ۱.۲۵ و بیشتر از ۲.۵ برابر الگو با ضریب ۲.۵ برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت می گردد.
کریمی اظهار داشت: این طرح مزایای گوناگونی دارد همچون این که دیگر مثل قبل هزینه مصرف، اسراف گرایانه درصد محدودی از مشترکین از محل یارانه عمومی متعلق به کل جامعه پرداخت نمی شود و دوم این که صرفه جویی حاصل از این روش به بخش های مولد جامعه و صنایع تخصیص می یابد که باعث رونق و شکوفایی اقتصادی می شود.
این مقام مسئول با اشاره به این که طرح مدیریت مصرف انرژی در سایر بخش ها به اشکال مختلف اجرا می شود، اظهار داشت: در قسمت کشاورزی برپایه مصوبه هیات وزیران، برق مشترکان کشاورزی که ۵ ساعت در طرحهای مدیریت مصرف مشارکت کنند، مجانی خواهد بود و علاوه بر این در صورتیکه کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خویش را که معادل ۱۵ درصد از مصرف روزانه آنهاست، از نیروگاههای تجدیدپذیر تأمین کنند، از برنامه های مدیریت مصرف معاف خواهند شد.
مدیر عامل شرکت توزیع برق استان هرمزگان اشاره کرد: علاوه بر این اگر کشاورزان بیشتر از ۵ ساعت هم در طرحهای مدیریت بار مشارکت داشته باشند، تا ۴ برابر هزینه های تأمین برق از پاداشهای صنعت برق برخوردار خواهند شد.
وی افزود: در واقع مشترکان کشاورزی این فرصت را دارند که با بهینه سازی فناوری مورد استفاده در موتورهای پمپاژ آب از این پاداش ها بهره مند شوند.

46


1403/03/20
09:36:38
5.0 / 5
229
تگهای خبر: آب , بوشهر , دریا , صنعت
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش