معاون وزیر: كودكان لطمه دیده اجتماعی را به چرخه تحصیل بازمی گردانیم


معاون وزیر: كودكان لطمه دیده اجتماعی را به چرخه تحصیل بازمی گردانیم فاما كیش: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش با اشاره به اینكه تكالیف درسی دانش آموزان مهارت محور شده است اظهار داشت: طرح ˮشهابˮ و ˮجابربن حیانˮ باز برای شناسایی دانش آموزان با استعداد و با هوش در دوره دبستان اجرا میگردد. همین طور در تلاش هستیم كودكان كار را به چرخه آموزش بازگردانیم.


رضوان حكیم زاده در گفت وگو با ایسنا، عنوان كرد: وزارت آموزش وپرورش به جهت اینكه بتواند بر طبق سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، تربیت را در دوره ابتدایی احیاء و متحول كند دو اقدام انجام داده است: در ابتدا بحث ممنوعیت استفاده از كتاب های كمك آموزشی و برگزاری آزمون ها در كلیه مدارس ابتدایی شامل دولتی، غیردولتی، هیأت امنایی را اجرا كرده است و آن اقدام با جدیت در حال انجام می باشد.
وی با اشاره به اینكه برای این كار دستورالعملی تهیه و به همه استان ها ابلاغ گردیده است، اضافه كرد: این مبادرت به صورت خاص علاوه بر اینكه در مركز ارزیابی و نظارت بر عملكرد آموزش ابتدایی، در ستاد و همه معاونان آموزش ابتدایی در سراسر كشور نیز، مسئول پیگیری و نظارت بر این امر هستند؛ ممنوعیت استفاده از این كتاب ها و محصولات كمك آموزشی به این دلیل است كه هیچ فایده ای برای دانش آموز ندارند و حافظه پروری و حافظه محوری را در دانش آموزان رشد داده و سبب می شوند؛ تربیت و مهارت آموزی به حاشیه رانده شود.
حكیم زاده با اشاره به اینكه اقدام دیگری كه انجام شده است و آن حذف تكالیف سنتی است، افزود: مشق شب سنتی با تكالیف مهارت محور جایگزین شده؛ مشق ها بستری را فراهم نموده بود تا دانش آموزان مجبور شوند از كتاب های كمك آموزشی استفاده كنند و هر شب چند صفحه از كتاب های مختلف را حل كنند.
وی با اشاره به اینكه كتاب های آموزشی موجب تحمیل شدن هزینه هایی به خانواده ها می شد، عنوان كرد: استفاده از این كتاب های كمك آموزشی سبب شده بود دانش آموزان در دوره ابتدایی تنها تست زدن را یاد بگیرند؛ خوشبختانه با تغییر نگاهی كه داشتیم برای تبدیل مشق شب سنتی به تكالیف مهارت محور این بستر هم مسدود شد و امیدوار هستیم با نظارت همه جانبه ای كه انجام میگردد شاهد این باشیم كه دوره ابتدایی دوره تربیت و مهارت آموزی شود و دیگر خبری از این كتاب ها و مؤسسات گوناگون كه كودكان را سوژه سودجویی خود قرار داده بودند، نداشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش درباب اقدامات انجام شده در خصوص شناسایی دانش آموزان با استعداد و باهوش، اظهار نمود: در دوره ابتدایی طرح "شهاب" اجرا می شود؛ این طرح كه از كلاس چهارم شروع میگردد و بر اساس علمی تنظیم شده است و همه هوش های متنوع و گوناگون دانش آموزان را به رسمیت می شناسد، برای این طرح معلمان آموزش دیده اند، تا دانش آموزانی را كه در زمینه های مختلف استعداد برتر دارند را شناسایی كنند و البته برترین استعدادها را هم كه سرعت بسیار بیشتری را در یادگیری و پردازش دارند به وسیله این طرح می توان شناسایی كرد.
وی اشاره كرد: علاوه بر"شهاب" طرح "جابربن حیان" باز كه با عنایت به اهدافی كه دارد به شناسایی دانش آموزانی كه توانمندی، خلاقیت، تولیدات، اختراعات و اكتشافاتی را دارند، كمك می نماید.
حكیم زاده بیان كرد: برنامه "عید و داستان" را كه در پارسال انجام گرفت، امسال باز اجرا خواهد شد و دانش آموزانی كه استعدادهای ادبی دارند شناسایی می شوند و این برنامه بستر بسیار مناسبی برای پرورش خلاقیت كودكان است.
وی با اشاره به اینكه در دوره ابتدایی باید به تربیت توجه كرد، اضافه كرد: قرار نیست ما كودكان با هوش و با استعداد را زودهنگام جدا نماییم و برچسبی تحت عنوان تیزهوشی به كودك بچسبانیم و این ابزار بسیار غلط را ابزار پیشرفت تحصیلی قرار دهیم اما این امكان وجود دارد كه درصورتی كه طرح "شهاب" با جدیت دنبال شود در شناسایی دانش آموزان مستعد و برتر در زمینه استعدادهای مختلف می تواند بسیار كمك كننده باشد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش درباب فراهم سازی شرایط تحصیل برای كوكان كار و لطمه دیده اجتماعی باز اظهار نمود: نگاهمان این است كه به جداسازی ها دست نزنیم؛ یعنی اجازه دهیم كه این كودكان در كنار سایر كودكان به تحصیل بپردازند.
حكیم زاده افزود: البته با عنایت به شرایط خاصی كه این كودكان دارند با همكاری سازمان هایی كه علاقه مند به فعالیت در این زمینه هستند و یا جزء مسئولیت های آنها هستند؛ مانند سازمان بهزیستی یا سمن ها كه پشتوانه خوبی هستند را در دست پیگیری داریم، با خیرینی كه در این زمینه پیش قدم هستند تفاهم نامه هایی تنظیم كرده ایم كه سوژه را پیگیری كنند و این كودكان شناسایی و تحت پیگیری قرار بگیرند و موانع از سر راه این كودكان رفع شوند.
وی عنوان كرد: ما با برنامه ای منعطف با كودكان كار می نماییم و نباید انتظار داشته باشیم برنامه ای یكسان با سایر كودكانی كه هیچ دغدغه ای ندارند و ساعات زیادی را می توانند در مدرسه بگذرانند اجرا شود و برای كودكان كاری كه امكان دارد مشكلاتی داشته باشند را همان زمان را عرضه نماید.
حكیم زاده درانتها اظهار داشت: انعطاف پذیری در زمان، مكان و محتوا را باید در برنامه این دانش آموزان لحاظ نماییم، برای اینكه هدف این است كه این كودكان را به چرخه آموزش بازگردانیم، ما تضمین می نماییم كه هر كودك كاری كه به ما معرفی شود را شناسایی و تحت آموزش قرار دهیم.




1397/10/16
14:32:09
5.0 / 5
4770
تگهای خبر: پرورش , پیشرفت , سازمان , محصولات
این مطلب فاما کیش را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش