در گزارش فاما كیش عنوان كرد:

جاسك ظرفیت مناسبی برای پرورش شتر دارد، شترها شناسنامه دار شوند


جاسك ظرفیت مناسبی برای پرورش شتر دارد، شترها شناسنامه دار شوند به گزارش فاما كیش فرماندار جاسك با اشاره به اینكه علت تصادفات مرگبار در شرق هرمزگان سرگردانی شترها پس از چرا است، اظهار داشت: جاسك ظرفیت مناسبی برای پرورش شتر دارد.


محمد رادمهر در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جمع آوری شترها از جاده های هرمزگان به خصوص در شرق هرمزگان بیان كرد: شهرستان جاسك با عنایت به شرایط آب و هوایی و وجود عرصه بیابانی، به مكانی مناسب برای پرورش و زندگی شتر تبدیل گشته است این شهرستان یكی از مناطقی است كه صنعت شتر داری از دیرباز در آن وجود داشتهرادمهر افزود: مردم این دیار پرورش شتر را از نیاكان خود به یادگار برده اند. این صنعت هم اكنون به اقتصاد معیشتی و حتی تجاری تبدیل گشته است. خشكسالی و مقاومت دام شتر به كم آبی و شرایط پوشش گیاهی شهرستان جاسك ایجاب كرده كه مردم علاقه زیادی به پرورش این حیوان داشته باشند. از سویی خاصیت تغذیه ای شیر و گوشت شتر انكارناپذیر است. فرماندار جاسك اضافه كرد: شتر حیوانی است كه هم برای سواركاری مسابقه، باربری و هم از شیر، گوشت و پوست آن استفاده فراوانی می شود امروز نباید بعنوان یك معضل و خطرناك بودن درجاده ها در ذهن ها تداعی كند. به قول وی، در كنار این محاسن شترهای سرگردان جاسك در محور پرتردد جاسك-میناب و جاسك كنارك جاده های شهرستان را به قربانی گاهی تبدیل نموده اند كه در دو مقوله بهداشت روانی و سلامت مردم خطرآفرین هستند. رادمهر اشاره كرد: با نگاهی به مرگ و میرهای جاده ای در شهرستان جاسك در می آبیم درصد اعظمی از این حادثه ها به شترهای سرگردان رها شده در اطراف جاده ها است. شترهایی كه در طول روز چرا كرده و به هنگام غروب باید با گله راه خانه را در پیش گیرند، حیران و سرگردان راه خویش را در پیش می گیرند و گاه به هنگام عبور از جاده ساز یك تصادف مرگبار را می نوازند. وی ابرازداشت: از سویی برخی رانندگان خودرو ها اعتنایی نكرده و با همان شیوه خودشان در جاده حركت می كنند كه بیشتر مواقع منجر به برخورد شدید این شترها با خودرو ها می شوند و در نهایت مرگ سرنشینان خودرو را رقم می زنند. نماینده عالی دولت در شهرستان جاسك عنوان كرد: از سمت میناب و یا كنارك به سمت جاسك حركت می نماییم شاهد دسته ای از شترهای سرگردان را در كنار جاده ها دید كه امكان دارد فقط برای لحظاتی وارد جاده شوند و اتفاق بزرگی در اثر برخورد خودرو ها با این شترها به وقوع بپیوندد. بیشتر این حوادث در شب و تاریكی رخ می دهد كه شترها در حال چرا از كنار گذر جاده به طور جهشی و غیرمنتظره وارد جاده می شوند و باعث یك تصادف مرگبار می شوند. رادمهر اظهارداشت: طبق گزارش پزشكی قانونی كشور، ۸۰ درصد تصادف های خودرو ها با شترها منجر به فوت می شود و لزوم دارد تا صاحبان شترها با شناسنامه دار كردن این شترها و هدایت آنها به سمت مناطق امن و دور از جاده ها زمینه مهار این معضل بزرگ را فراهم آورند. وی اظهار داشت: با عنایت به سیاست های دولت به مقوله تولید و اقتصاد مقاومتی و از طرفی نگاه ویژه دولت تدبیر و امید و پیگیری های دكتر همتی نماینده عالی دولت در استان، در مورد توسعه سواحل مكران خصوصاً جاسك، توسعه پرورش این حیوان می تواند به یك ظرفیت اقتصادی در شهرستان تبدیل گردد. بنابراین بحث شترهای سرگردان تهدیدی است بر سلامت و جان مردم را در معرض خطر قرار می دهد كه باید این تهدید به فرصت تبدیل گردد چون كه شهرستان جاسك پتانسیل بسیار خوبی در بحث صنعت پرورش شتر دارد. رادمهر اضافه كرد: از سویی توجه كشورهای حاشیه خلیج فارس به شترهای ایرانی غیرقابل وصف است كه علاقه به پرورش و نگهداری این حیوان توسط پرورش دهندگان آنرا بیشتر كرده است. و این خود در بحث صادرات و ارزآوری و اقتصاد مقاومتی نقطه عطفی برای كشور قلمداد می شوند.
از این رو خیلی از صاحبنظران معتقد هستند، كه شترها ظرفیت اقتصادی ارزشمندی دارند و باید مسئولان از این ظرفیت به درستی در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اشتغال استفاده نمایند. وی ادامه داد: شترهای سرگردان در حاشیه جاده ها، هیچ نشانی ندارند و امكان شناسایی مالكان آنها وجود ندارد. ایشان سپس اشاره كرد: ایجاد ایستگاه های بیشتر از دیگر راهكارهای مؤثر برای كاهش تردد این حیوان در جاده ها است كه نیازمند تخصیص اعتبار مورد نیاز است. با پلاك دار شدن شترها و نصب شبرنگ به آنها، علاوه بر دقت بیشتر مالكان آنها در نگهداری از این حیوان اهلی، از بروز خیلی از حوادث جاده ای هم پیشگیری می شود. فرماندار جاسك اظهار داشت: با پلاك گذاری شترها می توان به این اهداف دست یافت: احراز مالكیت شتر، تهیه آمار دقیق از جمعیت و پراكنش دام، برنامه ریزی اصلاح نژادی و دسترسی فوری به اطلاعات، ردیابی دام از مزرعه تا كشتارگاه، پایش قرنطینه ای و بهداشتی. كه خوشبختانه جهاد كشاورزی جاسك در مورد پلاك گذاری شترها خوب عمل كرده است. رادمهر در ادامه بیان داشت: همینطور از دیگر راهكارها می توان در حاشیه مسیرهای پر تردد با حفر چاله و یا راه اندازی دیوارهای كوتاه می توان از بروز تصادفات تا حد زیادی جلوگیری كرد. بعنوان مثال ایجاد گارد ریل در اطراف جاده ها، فنس كشی، راه اندازی شیب شیروانی، كانال و خاك ریز در دو سوی جاده می تواند بسیار در كاهش تصادفات ناشی از برخورد خودرو با شتر موثر باشد. رادمهر ساماندهی شترها و ایجاد ایستگاههایی برای نگهداری آنها بخصوص در شب یكی دیگر از بهترین و مهمترین راهكارها در مهار شترهای سرگردان از كنار جاده ها بر شمرد. وی اشاره كرد: در شهرستان جاسك ۹ هزار نفر شتر داریم و جهاد كشاورزی و بخش خصوصی باید در حوزه پرواربندی شتر ورود كنند، ما هم می توانیم در دو الی سه نقطه شهرستان جاسك زمین در اختیار سرمایه گذار بگذاریم. رادمهر اظهار داشت: حدودا در بیشتر محورهای مواصلاتی شهرستان تابلوهای خطر برخورد با شترهای سرگردان نصب شده است. ایشان در ادامه اظهار داشت: همه این موارد یك روی سكه و روی دیگر سكه در بحث مهار شترهای سرگردان بیشتر از هر كس خود شترداران موظف می باشند برای گله های شتر خود ساربان مشخص كنند و از ورود آنها به جاده ها جلوگیری نمایند و از سویی، دولت هم برای تأمین علوفه و ایجاد جایگاه و همینطور پلاك گذاری شترها با شترداران همكاریهای خوبی داشته است. كه انتظار می رود شترداران به بحث مهار این حیوان توجه ویژه ای داشته باشند و با دستگاه های مربوطه در بحث پلاك گذاری نهایت همكاری را داشته باشند. نماینده عالی دولت در شهرستان جاسك اظهار داشت: این مسئله مهم به صورت جد در دستور كار فرمانداری جاسك قرار دارد و دستگاه هایی همچون جهاد كشاورزی، امور عشایری، حمل و نقل و پایانه ها، راه و شهرسازی، پلیس راه و نیروی انتظامی، شركت آب فاضلاب روستایی بایست این مساله مهم را بیشتر از پیش مورد بررسی قرار دهند و با تشكیل كارگروهی در این خصوص در شهرستان با همفكری نقاط قوت و ضعف هر طرح را ریزبینانه بررسی و از برآیند پیشنهادات یك یا چند راهكار عملیاتی حاصل گردد و اجرایی شود و ما هم با قاطعیت حمایت و پشتیبانی می نماییم. وی ادامه داد: اقدامات زیادی در این خصوص انجام داده ایم، جلسات گوناگونی با شوراها و دستگاه های مرتبط برگزار شده و اقدامات زیادی با همكاری با دهیاری ها، شوراها، ائمه جمعه، قوه قهریه برای فرهنگ سازی در این زمینه صورت گرفته است. فرماندار جاسك اشاره كرد: پیگیری ها و مكاتبات زیادی از زمان فرمانداران گذشته تابحال صورت گرفته، برخورد قهریه هم شده، شترها را گرفته و ذبح كرده اند اما متأسفانه نتیجه ای نداشته است. رادمهر با اشاره به اینكه در تمام دنیا در جاده هایی با این شرایط در دو طرف جاده گاردریل نصب می شود، افزود: راهداری، حمل و نقل جاده ای و شركت ساخت و توسعه كشور باید برای ایمن سازی جاده های شهرستان جاسك پای كار بیاید، كل منطقه ای كه باید از سیریك تا جاسك ایمن سازی شود ۲۰۰ كیلومتر است. وی با تاكید بر اینكه با جدیت پیگیر این مساله هستیم، اظهار نمود: البته خودمان از راه دهیاری ها و شوراها برخی مسیرها را تابلو گذاری كرده ایم اما متأسفانه افرادی كه از مناطق دیگر می آیند توجهی به این علایم ندارند. فرماندار جاسك افزود: در صورت ورود جهاد كشاورزی و بخش خصوصی در زمینهٔ پرواربندی شترها می توانیم صنعتی را در این منطقه رونق دهیم و اشتغال ایجاد نماییم كه تأثیر زیادی در توسعه شهرستان و استان دارد و وضعیت حوادث جاده ای درزمینهٔ شترها هم ساماندهی می شود.

1398/05/14
14:08:30
5.0 / 5
3983
تگهای خبر: آب , پرورش , خلیج فارس , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش