رئیس دانشگاه علمی كاربردی هرمزگان اعلام كرد:

راه اندازی رشته تصفیه آب دریا در هرمزگان با تائید آبفای هرمزگان


راه اندازی رشته تصفیه آب دریا در هرمزگان با تائید آبفای هرمزگان به گزارش فاما كیش رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی استان هرمزگان اظهار داشت: تمام امورات مربوط به سر فصل ها و كمیته های رشته تصفیه آب دریا انجام شده است و تنها تائیدیه آبفای هرمزگان باقی مانده است.


به گزارش فاما كیش به نقل از مهر، موسی جاودان عصر یكشنبه در نشست با اصحاب رسانه گفت: برای برقراری رشته تصفیه آب دریا تمام اقدامات انجام شده است اما به سبب اینكه باید یك مركز در مورد رشته برای انجام فعالیت عملی باید وجود داشته باشد مكاتباتی را برای فراهم كردن محیط كار عملی با آبفای هرمزگان انجام داده ایم. جاودان اضافه كرد: تمام امورات مربوط به سر فصل ها و كمیته های این رشته انجام شده است و تنها تائیدیه آبفای هرمزگان باقی مانده است. وی با ذكر این نكته كه دانشگاه جامع علمی كاربردی در بین یازده زیرنظام اموزش عالی كشور پایین ترین میزان شهریه را دریافت می كند، تشریح كرد: شهریه های ثابت بسته به نوع رشته از ۲۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان متغیر است. دكتر جاودان با اشاره به نقش رسانه ها در شكل دهی افكار عمومی اشاره كرد: رسانه ها ی قوی، افكار عمومی و مطالبات اجتماعی را شكل می دهند و نقش مهمی در تصمیم گیری مردم و حتی مسئولین دارند. رسانه ها بوسیله شكل دادن اندیشه ها و احساس مردم بر محیط اجتماعی تاثیر بسزایی دارند. یكی از نقش های اساسی رسانه انعكاس مطالبات اجتماعی و پل ارتباطی بین مردم و مسولین جهت پاسخگویی مسئولان است. وی اشاره كرد: رسانه ها با جهت دهی ذهنی مردم و برجسته كردن مطالبات اجتماعی می توانند در انعكاس مسایل اجتماعی نقش اثر گذاری داشته باشندكه این امر می تواند منجر به تلاش مسئولان برای بهبود عملكرد ادارای سازمانی و بهبود بخشی به كیفیت زندگی اجتماعی، سالم سازی جو روانی-اجتماعی سازمان ها و ادارات با شند. از آنجائیكه به سبب فساد ادارای نوعی بی اعتمادی در مردم در حال شكل گیری است و به نوبه خود یكی از بزرگترین چالش های اجتماعی شمرده می شود، خبرنگاران می توانند در این زمینه نقش مؤثری داشته باشند. خبرنگاران با مشكلات اقتصادی و امنیت شغلی مواجهندوی ضمن تاكید بر توجه مسئولان به حل مشكلات اهالی رسانه یاد آورشد: هر یك از مشاغل و حرف مشكلات و چالش های خاص خودش را دارد. خبرنگاران هم اكنون با مشكلات اقتصادی، امنیت شغلی، فشارهای روانی و فرسودگی شغلی مواجهند.ده مركز علمی كاربردی در هرمزگان فعال است/شش هزار دانشجو مشغول به تحصیل داریموی با تشریح وضعیت موجود و تعداد مراكز علمی كاربردی در استان اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی كاربردی استان هرمزگان در سال ۱۳۸۲ با ۱۰ كد رشته محل در در ۲ مركز علمی كاربردی شروع به كار كرد و تا سال ۱۳۹۱ همواره تعداد مراكز رو به گسترش بود. اما تحولات اجتماعی و تغییر شرایط فرهنگی و اقتصادی سبب شد كه بعضی از مراكز علمی كاربردی استان بعد از ستاندن مجوز نتوانند آغاز به كار كنند و تعدادی هم به سبب عدم تمایل دستگاه متقاضی پذیرش دانشجو نداشتند. بگفته جاودان، از ۱۵ مركز باقیمانده با عنایت به مصوبه شورای عالی اداری مراكز وابسته به دستگاه های اجرای اجازه پذیرش دانشجو نیافتند و بدین سان ۱۰ مركز علمی كاربردی فعال در استان باقی ماندند. با عنایت به ارزیابی درونی و تاكید بر كیفیت آموزشی دانشگاه ۲ مركز دیگر نیز از پذیرش دانشجو منع شدند و الان ۸ مركز در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ می توانند دانشجو پذیرش كنند. وی اظهار داشت: هم اكنون حدود ۶۰۰۰ هزار دانشجو در ۱۹ مركز علمی كاربردی استان هرمزگان در ۲۰۸ رشته )۱۲۴ كاردانی و ۸۴ رشته كارشناسی( در ۷ شهر استان و ۴ گروه صنعت، كشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند. ۲۷مرداد آغاز پذیرش دانشجو همزمان با سراسر كشوررئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان از آغاز ثبت نام متقاضیان در مراكز علمی كاربردی اضافه كرد: ثبت نام دوره كاردانی از تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ در ۶۰ رشته تحصیلی و از دوم شهریور در ۳۹ رشته تحصیلی كارشناسی در ۸ مركز آموزشی ( چهار مركز در بندرعباس، بندرلنگه، قشم، كیش و پارسیان جمعا به تعداد ۹۹ كد رشته محل آغاز می شود. ورود ۷۶درصدی فارغ التحصیلان علمی كاربردی به بازار كارجاودان در ادامه یاد آورشد: تا كنون بیشتر از ۳۱ هزار نفر از مراكز علمی-كاربردی استان هرمزگان در رشته های كاردانی و كارشناسی دانش اموخته شده اند )۲۲ هزار كاردانی و ۹ هزار كارشناسی( كه برمبنای پیگیرهای صورت گرفته همچون تماس با برخی از دانش اموختگان و بررسی تاییدیه های تحصیلی، بیشتر از ۷۶ درصد از دانش آموختگان این دانشگاه در بخش های خصوصی و نیمه دولتی، كارخانه ها، سازمان های دولتی و به صورت خود اشتغالی و كارآفرینی مشغول به كار هستند. وی با تشریح زیر نظام های آموزش عالی گفت: در میان ۱۱ زیر نظام اموزش عالی، دانشگاه علمی-كاربردی تنها نظامی است كه علاوه بر دوره های مقطع دار، می تواند دوره های آموزش آزاد، تك درس و تك پودمان را برای بروز شدن و افزایش بهره وری پرسنل، آشنایی با فناوری های جدید و همین طور تقویت دانش نیروی انسانی ماهر سازمانها، شركت ها و كارخانه ها عرضه نماید كه این امر نقش مهمی در صلاحیت حرفه ای افراد دارد.دانشگاه آماده همكاری برای تاسیس مراكز علمی كاربردیجاودان آمادگی دانشگاه جامع علمی كاربردی در جهت تأسیس مراكز علمی كاربردی را اعلام نمود و اظهار داشت: با عنایت به عدم پذیرش دانشجو توسط دستگاه های اجرایی بعد از مصوبه دولت در دی ماه ۹۶، كلیه متقاضیانی كه در زمینه فنی و صنعت، فرهنگ و هنر، كشاورزی و تربیت بدنی دارای محیط واقعی كار باشند، دانشگاه آمادگی دارد تا در امتداد تاسیس مراكز جدید با شركت ها، كارخانه ها، فدراسیون های ورزشی نهایت همكاری را داشته باشد. همچنین، برای جایگزینی مراكز وابسته به دستگاه اجرایی، این دانشگاه آمادگی دارد با موسسات دارای محیط واقعی كار همكاری لازم را داشته باشد.۱۴۰۰مدرس با دانشگاه جامع علمی كاربردی همكاری دارند رئیس دانشگاه جامع علمی كاربردی هرمزگان در دانشگاه علمی كاربردی آماری از مدرسین فعال این دانشگاه را ارائه و نحوه جذب مدرسین را تشریح كرد و اظهار داشت: عموما دو نوع مدرس وجود دارد اموزشی و خبره(. در بخش مدرسین آموزشی هم اكنون ۱۴۰۰ مدرس فعال در مراكز علمی-كاربردی استان هرمزگان مشغول به تحصیل هستند با عنایت به اینكه در سال ۹۶ برای اولین بار دانشگاه علمی كاربردی كد مدرسی را در قالب قانون هیات عالی جذب ارائه داد و مدرسینی كه در این پروسه شركت نكرده باشند، از نیم سال اول تحصیلی- ۹۹_ ۱۳۹۸ كد مدرسی آنان غیر فعال خواهد شد و از این پس امكان تدریس در مراكز علمی-كاربردی وجود ندارد. در صورت تمایل به تدریس می باید در فراخوانی كه هر سال یك دفعه و اغلب در شهریور اعلام می شود، شركت نمایند و كلیه مراحل را طبق بخشنامه اجرایی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی كنند كه شامل مراحل زیر است. انتخاب یك مركز آموزشی علمی كاربردی، ثبت مشخصات شخصی توسط خود داوطلب در سامانه جامع آموزش هم آوا )سامانه سجاد قدیم(در صورت تائید داوطلب توسط مركز موافق با تدریس داوطلب، بایستی مستندات آموزشی و اجرائی داوطلب توسط امور مدرسان آن مركز به واحد استانی ارسال می شود و بعد از ارزیابی مدارك به جلسه مصاحبه با كارگروه های تخصصی دعوت شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند. دارا بودن حد اقل مدرك كارشناسی ارشد در رابطه با رشته درخواستی، معدل بالاتر از ۱۶ و حداقل ۳ سال سابقه تدریس در آموزش عالی و یا تجربه كاری در حوزه تخصصی ذیربط از شرایط اولیه شركت در فراخوان هستند. وی ادامه داد: مدرسین خبره نیز می توانند در مراكز علمی كاربردی فعالیت علمی بعنوان استاد كار فعالیت داشته باشند و درس های عملی، كارورزی و كاربینی مشاركت موثر و لازم داشته باشند. شرایط لازم برای دریافت كد خبرگی و تدریس در مراكز علمی-كاربردی )داشتن حد اقل تحصیلات دیپلم و ۱۰ سال سابقه كار در رابطه با رشته مورد تقاضای تدریس می باشد(. برای دریافت كد مدرسی خبرگی نیازی به شركت در فرخوان ندارد و هر فردی كه شرایط لازم را داشته باشد بدون محدودیت زمانی پرونده خودرا به مركز علمی –كاربردی مرتبط تحویل داده و مركز بعد از بررسی به دانشگاه علمی كاربردی استان ارسال می كند و دانشگاه استان بعد از بررسی صلاحیت عمومی و تایید مدارك را جهت حضور در كمیته تخصصی به ستاد مركزی در تهران ارسال می كند كه بعد از این مرحله داوطلب به جلسه مصاحبه با كارگروه های تخصصی دعوت شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد كه در صورت قبولی كد مدرسی به وی اختصاص داده می شود.كیفی سازی و تربیت نیروی كارآفرین هدف ماست جاودان راهبرد دانشگاه را تشریح نمود و گفت: شعار اصلی دانشگاه علمی -كاربردی كیفی سازی و تربیت نیروی كارآفرین و متخصص برای ورود به بازار كار است چونكه مهمترین ركن تولید و اشتغال در جهان امروزی داشتن هم دانش و هم مهارت برای ورود به بازار كار، تولید داخلی و توسعه پایدار می باشد. وی اشاره كرد: برمبنای برنامه ریزی های انجام شده آمار دانشجویان مهارتی علمی كاربردی تا اختتام برنامه ششم توسعه باید به ۳۰ درصد افزایش یابد. با عنایت به شرایط نه چندان مطلوب اشتغال، برا ی حل این معضل والدین، نظام آموزش و پرورش، رسانه ها و فضای اجتماعی باید تلاش كنند نگاه جامعه به سمت رشته های خوداشتغال و كارآفرین سوق دهند. وی ادامه داد: اما فضای كنونی جامعه هم اكنون به شكلی است كه نگاه چندان مثبتی به رشته های مهارتی وجود ندارد و در استان كمتر به آن توجه شده است. هم اكنون، دانش آموزان اغلب مباحث نظری در مدارس فرامی گیرند و حتی در زمان انتخاب رشته هدف خاصی را هم دنبال نمی كنند و به امید آینده می نشینند. در چنین باوری صد هزار نفر با بی انگیزگی و بی هدف وارد دانشگاه می شوند و بعد از دریافت مدرك تحصیلی به دنبال كار می گردند. یكی از مهمترین كمك به بهبود فرهنگ موجود شناسایی استعدادها و علایق دانش آموزان در مدارس دورنمای روشنی از آینده شغلی برای خود داشته باشد و این امر با اجرای صحیح هدایت تحصیلی و راهنمایی دانش آموزان و خانواده ها در هنگام انتخاب رشته ضروری و حیاتی به نظر می آید.


منبع:

1398/05/28
15:20:07
5.0 / 5
3668
تگهای خبر: آب , بازار , بندرعباس , پرورش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش