دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری:

بدون عزم ملی پیشرفت شایان توجهی در گردشگری نخواهیم داشت


بدون عزم ملی پیشرفت شایان توجهی در گردشگری نخواهیم داشت فاما كیش: در شرایطی كه شاهد رونق گردشگری نسبت به سال های گذشته و ظهور نسل جدیدی از كسب وكارهای عرصه گردشگری در كشور هستیم، به دنبال تحریم های اقتصادی گمانه زنی های مثبت و منفی بسیاری باز درباب آینده این صنعت به گوش می رسد.


به گزارش فاما كیش به نقل از ایسنا، در حاشیه سفر " آرش نورآقایی"، دبیر فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری و نایب رییس كانون سراسری انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری به استان هرمزگان برای برگزاری دوره های توانمندسازی راهنمایان گردشگری و تولید محتوا در صنعت گردشگری در جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان به سراغ این فعال پرتجربه عرصه گردشگری رفته تا به چالش های پیش رو در این صنعت بپردازیم.
وضعیت گردشگری در كشور را چگونه ارزیابی می كنید؟
به عنوان كسی كه در عرصه گردشگری بعنوان مدرس و صاحب یك كسب وكار در رابطه با تولید محتوا فعالیت دارم و تور برگزار می كنم می توانم بگویم عرصه گردشگری در ایران رو به رشد است.
اما این رو به رشد بودن و رونقی كه نسبت به چند سال قبل در كشور به وجود آمده و بنظر می رسد ادامه دار باشد به مدلول اینكه ما در ایران كار خاص یا اثرگذاری برای رشد صنعت گردشگری كرده باشیم نیست و ارتباطی به تصمیمات درست مسئولین و دولتمردان ندارد بلكه در دنیا یك موج رونق و توسعه گردشگری به وجود آمده كه ایران هم از قسمتی از آن استفاده می نماید.
ممكن است برخی آمارها رتبه ما را در رونق گردشگری بالاتر نشان دهد كه به مدلول یك رونق چشم گیر واقعی نبوده و تحلیل خاص خودرا دارد؛ برای مثال اگر ایران یك میلیون گردشگر داشته باشد و این رقم به دو میلیون نفر برسد یك رشد ۵۰ درصدی را نشان داده است درصورتی كه برای مثال اگر فرانسه ۴۰ میلیون گردشگر داشته باشد و به ۴۵ میلیون برسد آمارها رتبه آنرا كمتر از ایران نشان داده است اما درواقع تعداد بسیار بیشتر بوده است.
این آمارها اگر مبنا، ساختار و چگونگی آنها را ندانیم ما را بجای درستی نمی رسانند؛ ما معمولاً آمارها را تحلیل نمی نماییم و اگر آمارسازی نكنیم، بخش كوچكی از آمارها را نشان نمی دهیم و از تحلیل فرار می نماییم.
بنابراین بیشینه علت رونق گردشگری در ایران پیشروی این اتفاق در دنیا است و این رونق جهانی می تواند براثر تولید محتوا و استارت آپ هایی كه در عرصه گردشگری به وجود آمده، اتفاق افتاده باشد.
با توجه به شعار سال سازمان جهانی جهانگردی یعنی "گردشگری و تحول دیجیتالی" كسب وكارهای اینترنتی نوپا، در حال رقم زدن اتفاقات خوبی هستند. این كسب وكارهای اینترنتی توانسته اند تا حدودی گردشگری را رونق داده و ارتباط نداشته ما را بعنوان یك تاجر عرصه گردشگری موفق در دنیا، جلو ببرند و تغییرات كوچكی را به وجود آورند.
با این اوصاف وضعیت گردشگری استان هرمزگان را چگونه ارزیابی می كنید؟
برگزاری دوره های مربوط به گردشگری در هرمزگان قابل ستایش است، اما بنظر می رسد این استان جای كار زیادی در كسب وكارهای نو و اینترنتی و مبتنی بر استارت آپ ها دارد و جای خالی بسیاری از استارت آپ های عرصه گردشگری در آن خالی است.
استان هرمزگان به لحاظ تاریخی، فرهنگی و طبیعی پتانسیل هایی را برای رونق گردشگری دارد، جز معدود استان هایی است كه می تواند بر روی گردشگری دریایی كار كند، انواع مختلف منابع طبیعی را در اختیار دارد، در زمانی كه مناطق دیگر كشور در فصل خلوت گردشگری ( Low Season ) هستند هرمزگان می تواند فصل شلوغ گردشگری ( High Season ) را داشته باشد و نقش مهمی را ایفا كند.
همچنین این استان با مرزهای دریایی كه با كشورهای دیگر داشته و موقعیت استراتژیكی كه دارد می تواند كارهای زیادی در عرصه گردشگری انجام دهد اما متأسفانه تابحال از این پتانسیل ها به نحو احسن استفاده نشده است.
فكر می كنید چه بایدها و نبایدهایی برای رونق گردشگری لازم است؟
ما اول از همه به یك عزم ملی نیاز داریم، عزم ملی یعنی همه مردم، دولت و حكومت اراده كنند تا گردشگری رشد پیدا كند، باید تمام موانع بررسی و كم كم از سر راه برداشته شود؛ تابحال كارهای خرده پای زیادی برای رونق گردشگری شكل گرفته اما این كارها به تنهایی كافی نیست و بدون عزم ملی شاهد پیشرفت های چشم گیر نخواهیم بود.
چه موانعی بر سر راه رونق گردشگری در كشور وجود دارد؟
عدم وجود آموزش های كافی و عدم توسعه زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری بزرگ ترین موانع رونق گردشگری در كشور ما هستند.
وقتی از زیرساخت ها حرف می زنیم بیشتر سخت افزاری فكر می نماییم، اما مشكلات ما در حوزه نرم افزاری باز بسیار زیاد است و بدون آموزش قابل حل نخواهد بود.
با توجه به حواشی به وجود آمده درباب رونق گردشگری در جزایر هرمزگان آیا موافق این رونق هستید؟
گردشگری به همان اندازه كه مزایای بسیاری دارد معایبی باز دارد، زمانی می توانیم میان معایب و مزایای گردشگری توازن ایجاد نماییم كه به توسعه پایدار بپردازیم.
متأسفانه ما در گردشگری خود طرح جامع درست و قابل مطالعه ای كه از همه جهات ازجمله مسائل زیست محیطی مطالعه شده باشد نداریم و اگر داشته باشیم هم عملی نمی شوند.
باید طرح های جامعی برای رونق گردشگری در جزایر هرمزگان و كل كشور نوشته و به توسعه پایدار پرداخته شود و بجای كمی فكر كردن به كیفیت گردشگری بپردازیم.
در این صورت گردشگری با تمام معایب و مزایایی كه دارد به معادله ای تبدیل می شود كه نهایتاً می تواند سودآور باشد، سودآوری باز صرفاً منفعت مالی نیست و شامل منافع فرهنگی و سیاسی كشور باز می شود.
آیا آینده گردشگری كشور را روشن می بینید؟
آینده گردشگری ایران تا جایی كه در ساختار و مسیر توسعه گردشگری دنیا باشد می تواند روشن باشد اما اینكه در آینده چه تصمیماتی اتخاذ شود معین نمی باشد.
سفره ای به نام گردشگری پهن است كه همه مردم دنیا به آن دعوت هستند، ما باز ظاهراً دور این سفره نشسته ایم اینكه چقدر از آن سفره منتفع می شویم و به محتویات آن دسترسی داریم مهم می باشد.
البته بالاخره دسترسی هایی داریم اما اینكه آیا متنعم می شویم یا خیر معین نمی باشد و بستگی به سیاست های كشور و اینكه كی و كجای سفره بنشینیم دارد.
گفت وگو از: لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس





منبع:

1398/02/18
18:23:06
5.0 / 5
3947
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

famakish.ir - حقوق مادی و معنوی سایت فاما كیش محفوظ است

فاما كیش

تجارت و گردشگری در کیش